2014. december 29., hétfő

Két budai "hegy" egy nap alatt: Kő-hegy, Rupp-hegy

Kellemes, könnyű séta két egymáshoz közel található, védett helyen.
Az első helyszín: Budaörs, Kő-hegy.
A második helyszín: a Gazdagrét felett található Rupp-hegy.

Kezdem rögtön egy kis térképpel, hogy lássátok, milyen közel esik egymáshoz ez a két különleges, "zsebkendőnyi" védett terület:

Katt a nagyobb képért!

A budaörsi nagyáruházak előtt elhaladva az M7-es kivezető szakaszán biztosan sokan néztetek már fel jobbra, ahol egy gyönyörű kis kápolnát láttatok egy kopasz hegy tetején. Na, az a Kő-hegy. Mi pont azért akartunk egyszer végre felsétálni ide, mert már annyiszor előfordult velünk, hogy láttuk lentről a kápolnát, de nem tudtuk, mi ez, és pontosan hol van Budaörsön belül. Az őszi szünet egy szép napján eljutottunk, felgyalogoltunk.

A kocsit a budaörsi Nefelejcs utcai temetőnél hagytuk egy kis parkolóban, innen másztunk fel meredek utcácskákon, lépcsőkön a Kő-hegyre. Nagyon eltéveszteni nem lehet, csak menni kell toronyiránt, felfele.

Ez a kis pihenő várja azokat, akik felküzdötték magukat az utolsó házakig.

Tájékoztató tábla.

Az út végén.

A Kő-hegy egy időjárás által formázott nagy dolomittömb, amiben barlangok is találhatóak. Néhány bemélyedést mi is láttunk, de az igazi barlangbejárat le volt zárva. A Kő-hegyi Mária kápolna a budaörsi és környékbeli sváb hívők legfontosabb búcsújáró- és zarándokhelye lett a századfordulón. Különleges története szerint a második világháborúban több találat is érte, a háborút követően pedig széthordták köveit. A megmentett Mária-szobrot 2003-ban helyezték vissza a közadakozásból teljesen újraépült kápolnába. Jobb oldalán egy Szentháromság-szobrot, bal oldalán egy kőfeszületet láthatunk, mögötte pedig a Golgota található, itt szokták rendezni a Budaörsi Passiójátékot.

Golgota

A kilátás még párás időben is szép. Sokáig szemléltük a Budaörsi
Repülőtérről fel- és leszálló gépeket.

Dolomitsziklás, gyepes terület.

A 2006-ban elkészült lépcsősoron mi lefelé haladtunk,
de természetesen innen is lehet közelíteni.

Ebédünket a Templom téri körforgalomhoz nagyon közel eső Fészek Ételbárban fogyasztottuk el. Ez egy pici, alig néhány ülőhelyes étkezde, ahol nagyon háziasan főznek. Ha jól emlékszem, 2300 Ft-ból ettük degeszre magunkat öten, és finom volt. A tulajdonos hölgy annyira el volt ájulva a gyerekeink étvágyától és viselkedésétől (épp jó passzban voltak, nincs ez mindig így), hogy egy ajándék somlói galuskával engedett minket utunkra... :)

Következő állomásunk a Rupp-hegy volt. Hol máshol hagyhattuk az autót, mint a Rupphegyi úton (a teniszpályák előtt). Innen egy könnyű, felfelé vezető sétával lehet elérni a tanösvény első állomását (Rupphegy köz - Örkény István utca). (Ha nincs időtök, vagy kedvetek gyalogolni, autóval egészen a természetvédelmi terület határáig fel lehet ám hajtani, ebben az esetben az Örkény István utca vagy az Ördögorom út végén parkoljatok.) Mi rendkívül szép, tavaszias időben jártunk arra, így többet gyalogoltunk.

A Rupp-hegyen szabályos tanösvény vezeti körbe a turistákat.

Mindenütt védett növények, az ösvényről nem szabad letérni.

Hangulat...

Országzászló a kis domb tetején.

Gazdagrét látványával búcsúzunk a kilátástól.

Nekünk ez a két séta úgy fért bele a napunkba, hogy késő délután még egy rövid, közeli vendégeskedést is beiktattunk. Ilyenkor az alvásidőkkel kicsit lazábban bánunk, a gyerekek hétköznap úgyis "szigorú" napirendben élnek, ezek a kis kihágások nem borítják meg igazán az életünket. Tudom azonban, hogy ez a lazaság nem mindenkinek fér bele, ezért hangsúlyozom, hogy a két séta külön-külön is megtehető, így biztosítva például egy délelőtti kirándulós programot a családnak.

1 megjegyzés:

1. Kedves kirándulni vágyók..
    Ma párommal meglátogattuk az ajánlott Rupp-hegyi kilátót.
    2, nyitott telekről kirontó nagytestű kutya támadt Ránk.
    Az egyik a Rupp-hegyi úton a másik a Barackmag utcánál.
    Szóval gyerekekkel, meg amúgy is--csak Óvatosan.
    Ez nem egy békés kirándulós nap volt.