2025. október 28., kedd

Készülődés és vallomás: Bécs vonattal - de miért?

Az, hogy szeretném megmutatni a családnak a Császárvárost - nem volt kérdés. Vártam, vártam, nem akartam túl korán "ellőni" Bécset. Szeretném, hogy emlékezzenek rá, ezért vártam azt is, hogy már Legkisebb se legyen olyan ici-pici, a két nagy meg már értsen valamit németül, hogy haszna is legyen a kiruccanásnak. Illetve ment az egyeztetés Netti barátnőmmel, akinek a lakását kapjuk meg egy hétre, innen is köszönjük! Nettiék sok éve kint élnek két gyerekkel egy külvárosi lakásban. Őszi szünetre jönnek Magyarországra, és idén a két ország őszi szünete szerencsésen egybeesik. A lehetőség tehát adott, ki az a bolond, aki erre nemet mond? Mi biztosan nem. Akkor sem, ha 2 héttel az őszi szünet előtt bekrepált az egyetlen kocsink. Rövid távon tudjuk használni, de a szervízben azt mondták: külföldre NE. (Novemberre érkezik meg az alkatrész.) 

Ezért hát mit volt mit tenni - maradt a vonat. Kényelmes, fenntartható, elegáns utazási mód, nincs vele gond, csak háztól házig kényelmesebb lett volna, főleg ennyi embernek. De mindent megoldunk - kevesebb cuccot pakolunk!

Hetünknek egyébként anyagilag nem olcsóbb a vonatozás Bécsbe, mint az autó, még pályadíjakkal sem. Mert mi heten töltjük meg azt az egy nagy kocsit, viszont a jegyeket nem 4x kell kifizetni, mint mondjuk egy kétgyerekes családnak, hanem 7x, oda-vissza. És még így is kellett trükközni, hogy a gatyánkat ne vigye el a vonatjegyek költsége... Mesélem, miért és hogyan.



A nemzetközi jegy előnye és hátránya

Ha Budapesten szállsz fel és Bécsben le, hiába vagy nagycsaládos, bizony nem érvényesítheted a 0 Ft-os utazási kedvezményedet országon belül. Magyarul a kényelemnek ára van! Sejtettem, hogy van a rendszerben valami "bug", mert online nem tudtam megvenni a jegyet nagycsaládosként. Sehogy nem találtam a lehetőséget, hogy érvényesítsem a választott járatra a kedvezményünket.

Bementem hát szépen a Keleti Pályaudvar Nemzetközi Jegypénztárába - ez most lent van a pinceszinten, információs iroda néven, egész kulturáltan néz ki, és jó meleg van bent. Kihúztam a sorszámomat, és mindössze néhány perc múlva sorra is kerültem. 

A kedves úriember a pult mögött arról tájékoztatott, hogy bizony, nekem a nemzetközi jegyet kellene kifizetnem, ha azon a vonaton maradok, és az osztrák kalauzok véresen komolyan veszik, nagyon megbüntetnek, ha megpróbálok trükközni! (Prágai fiaskónk után, ahol a cseh ellenőrök nagyon szemetek voltak, úgy éreztem, nem szeretném kipróbálni, milyenek az osztrákok, ha elrontok valamit.)

Ez fejenként +60 EUR-t jelentett volna oda-vissza, tehát mindösszesen, kb. 420 EUR többletet (lehet, hogy a gyerekek kaptak volna kedvezményt, de ennek már nem mentem utána, mert biztos lettem benne, hogy számunkra ez az út nem járható). Mondtam neki, hogy bizonyára érti, miért húzom fel ennyire a szemöldököm a hír hallatán. Én úgy készültem: Hegyeshalomig helyjegy árában utazunk. Kérdeztem, van-e valami javaslata arra vonatkozóan, hogy megússzuk ezt a hatalmas tételt, ha egyébként országon belül jogosultak vagyunk az ingyenes utazásra vonaton



Lett megoldás, szabályosan - de nem kényelmesen

Azt találtuk ki közösen, hogy leszállunk Hegyeshalmon. Addig magyar utazók vagyunk. Magyar nagycsaládosként mindössze helyjegyet váltunk 650 Ft-ért a délelőtti Railjetre. Hegyeshalmon várunk egy órácskát, majd az érkező EuroCity-re felpattanunk. Arra már osztrák jegyünk van, helyjeggyel Wien, Hauptbahnhofig! Ebbe senki a világon nem köthet bele. Juhéjj! Visszafelé ugyanez lesz. Éljen. 

Hát jó, legyen így. 

A bravúr, amit ez a kedves fiatalember az egyébként olykor akadozó jegykiadó rendszerben megoldott a kedvemért... tapsért kiált. Nem volt közönség, nem volt mögöttem senki, csak én álltam a pultnál, és szájtátva néztem, amint a kedves mávos mosolyogva, jókedvűen, velem közben kedélyesen cseverészve kattintgat össze-vissza, nekünk a legjobbat akarva, együtt legyen a család minden vonaton, mindig 7 helyet keresett. Sőt, visszafelé családos kocsiba sikerült foglalni az osztrák vonaton, ami a kicsiknek nagyon fog tetszeni. :) (Ez a szolgáltatás nem kerül többe.)

És képzeljétek: jókor mentem ám, jó korán! Több mint 10 nappal a tervezett utazás előtt álltam be a nemzetközi jegypénztárba, hiszen hetünknek igen nagy baj lett volna, ha nem kapunk egy kupacba helyet, főleg a kicsik miatt. De még a nagyoknak sincs nagy tapasztalatuk nemzetközi vonatokon. Szóval, ha egyben akartok ülni többen, akkor időben kell jegyeket és helyeket foglalni! Már alig volt 7 hely egymás közelében, és dugig volt a vonat is, főleg az első, az Eurocityn voltak helyek bőven.



Mennyibe került akkor az utazásunk?

Ez mind a hetünknek, korkedvezményekkel, diák- és gyerekjegyekkel is átszámítva, magyar helyjegyekkel együtt: 111.000 Ft volt. Szerintem a benzin Budapest-Bécs között még autópálya díjjal is kevesebb lenne oda-vissza, viszont most fenntarthatóbban utazunk. Ezzel vigasztalódom - ez is valami. És persze szerzünk új tapasztalatokat a vonatúttal (én egyébként NAGYON szeretek vonatozni, csak mióta ennyire leszakadt és kiszámíthatatlan a MÁV, sokszor nem kockáztatom, ha nem muszáj.)



Hogyan közlekedünk Bécsben? Hogyan lesz ez az út low-budget?

Az eredeti tervünk eleve az volt, hogy berakjuk Nettiék mélygarázsába a kocsit, és távozáskor ülünk bele vissza - magyarul egész ott tartózkodás alatt tömegközlekedünk. Egyetlen plusz programötletről kellett lemondanunk: Linzet is beterveztem, ám ez most nem fog menni, oda nem tudunk "elugrani". Marad Bécs, a bérlet, és ami extraszuper, tényleg nagyon örömteli: a gyerekek ingyen utaznak 15 éves kor alatt a tömegközlekedésen egész őszi szünetben!! (Ez iskolai szünetekben így szokott lenni Bécsben, nemzetiségtől függetlenül.) Így mindössze 4 bérletet kell vennünk, 19 EUR/főért. 

A szövetségi múzeumokba pedig 19 év alatt mind az öten ingyen léphetnek be! Tehát oda meg csak 2 felnőtt jegyet kell kifizetnünk. (18 EUR/fő)

A kastélyok, a Hofburg, és egyéb, nem szövetségi múzeumok sajnos mindenkinek fizetősek, így ezeket idén valószínűleg kihagyjuk. Örülünk annak, ami van, amit megengedhetünk magunknak!





Szeretnél havonta friss, tartalmas információkat kapni barangolásainkról, kirándulásötleteinkről, múzeumlátogatásainkról, jó szállásokról? Iratkozz fel hírmagazinunkra:

BARANGOLÓ HÍRMAGAZIN FELIRATKOZÁS 

14 megjegyzés:

  1. Budapest és Bécs között a cseh RegioJet magánvasút is közlekedik, naponta többször is. Érdemes legközelebb az ő áraikat is ellenőrizni, dinamikusan áraznak, tehát a jó előre megvett jegyek meglehetősen olcsóak tudnak lenni, tapasztalatom szerint gyakran jóval olcsóbbak, mint a MÁV jegyei. Bécs egy főre oda-vissza bőven 10 ezer forint alatt is kijöhet náluk. Mindezért a legolcsóbb osztályon is helyjegy és ingyen ásványvíz jár az útra.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. mi is RegioJettel mentünk a fiammal, gyerekeknek volt is valami kedvezmény, olcsóbban jött ki, mint a railjet, ráadásul visszaváltható kb utolsó pillanatig, ami betegség esetén jól jöhet. és sokkal kényelmesebbek, szélesebbek voltak az ülések meg valahogy az egész vonat, mint a zsúfolt Railjet

      Törlés
  2. Mi is Regiojettel mentünk nyáron, visszafelé Railjettel. Minden szempontból a Regiojet nyert. Ráadásul nagyon olcsó és finom az étel, ital választék. Az én gyerekeim tömegközlekedés mániások, ezért is mentünk így, kipróbálva mindkét társaságot.

    VálaszTörlés
  3. Én is regiojetet használom Pestre irányonként csak kb 12 EUR.

    VálaszTörlés
  4. Nagyon bosszant, hogy ezt a RegioJet-es megoldást nem tudtam. Honnan kellett volna tudnom, hogy így olcsóbb? Én, aki nem vagyok külföldi vonatozásokhoz szokva azt feltételeztem, hogy ezen a szakaszon is, mint minden Magyarországi szakaszon, fix, km díjas a költség, és kész. Bennem fel sem merült, hogy van opció, ugyanazon a sínpáron olcsóbban és drágábban utazni. A MÁV-nál a kedves fiatalember NEM mondta, hogy van más opció... :( Azért a 12 EUR fejenként sokkal barátibb lett volna, kb. a fele annak végösszegben, mint amit így kifizettem, jóhiszeműen.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Teljesen termeszetes, hogy nem mondta, hogy van mas opcio, hisz a Regiojet egy cseh maganvasut-tarsasag, semmi köze az allami vasutakhoz (emiatt sem tudnia nem kell rola, sem nem erdemes neki a konkurenciat reklamozni). Viszont a nevük mar minden egyes becsi utazasi beszamolonal felmerül. Most ez kimaradt nalatok, de legközelebb mar ti is tudjatok hasznalni :)
      Azt csak apro kiegesziteskent irom, hogy az emlitett "szabalyossag" miatt nem az osztrak kalauzoktol, hanem a magyaroktol kellett volna csak tartani. Azt, hogy nemzetközi utvonalon nem lehet külön szakaszokra jegyet venni, csak a MAV szabalyzata irja elö, osztrak oldalon ennek nincs jelentösege. De termeszetesen peldamutato, hogy a szabalyokat betartva utaztatok!

      Törlés
    2. es meg egy kiegeszites: a nemzetközi jegyeknel (ugyanazokon a vonatokon amik magyar szakaszon is közlekednek) a MAV-nal sem a belföldi rendszerhez hasonlo fix, km-dijas jegyar van, hanem dinamikus arazas. Hasonloan mint a repülöjegyeknel, csak itt altalaban egyre dragabb lesz csak a jegy idövel. Ez Ausztriaban es sok masik europai orszagban is igy van, jövöbeli utazasoknal is erdemes eszben tartani. Egy magantarsasag pedig plane annyiert adja a jegyeit, amennyiert neki megeri, nincs kötve semmilyen arlistahoz.

      Törlés
    3. Nagyon köszönöm, nem tudtam ezeket, most már sokkal tájékozottabb vagyok, és más kiindulási alapom lesz legközelebb! Egyébként ha valaki, hát én alaposan előre szoktam tájékozódni utazás, indulás előtt, ezért is vagyok meglepve, hogy ennyire vakon voltam egy ilyen nagyszerű lehetőséggel kapcsolatban. :)

      Törlés
  5. Természetesen ahogy a Tescóban sem fogják azt javasolni, hogy inkább menj az Aldiba vásárolni, úgy a MÁV sem fogja neked kiszámolni, hogy másik szolgáltatóval jobban járnál :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jogos. Fel sem merült bennem, hogy van alternatíva! Annyira monopolnak gondoltam ebben a tekintetnek a MÁV-ot.

      Törlés
  6. A RegioJet valóban nagyon jó megoldás. Azonban egyáltalán nincs gyerek- illetve nagycsaládos kedvezmény. Ahány utas, annyiszor 4-5-8-10ezer Ft iranyonkent a jegy ára. Ezen kívül pedig nem a klasszikus értelemben vett dinamikus arazasa van, vagyis nem a tervezett utazási idő közeledtével lesz drágább a jegy, hanem fixen a népszerűbb időpontok, pl péntek vagy vasárnap délután mindig drágább, míg mondjuk egy kedd napközbeni jegy nagyon olcsó lesz.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. ez igy van, viszont emellett van benne dinamikus arazas is, az idöpont közeledtevel ugyanarra az osztalyra szolo jegyek is dragulnak.

      Törlés
  7. Azért durva ár Hegyeshalomtól Bécsig 110 ezer oda-vissza. Kb 150 km oda-vissza. Mi inkább kocsival kerekedünk fel.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ahogy írtam, elromlott az autónk, a szerelő nem ajánlotta, hogy messzebbre menjünk vele, a napokban megjavul.

      Törlés