Bécsben tehát egy városnéző nappal kezdtük az ismerkedést. Mielőtt belevágok, mit sikerült megnéznünk és mit nem egy abszolút különleges napon (a nemzeti ünnepükre, a Semlegesség Napjára sikerült időzítenünk sétánkat), először a tömegközlekedésről fogok ódákat zengeni. :)
Bécs tömegközlekedése és városszerkezete
Mindenek előtt: bátran és a magatok érdekében használjátok a tömegközlekedést! Olcsó, (különösen a hosszabb távú használatra igaz ez az állítás) és relatív gyors.
Bécs hatalmas, a távolságok nagyok, ezeket bejárni
- gyalog képtelenség,
 - bringával merész vállalkozás csak haladóknak,
 - autóval teljes őrültség a forgalom és a parkolási nehézségek okán,
 - taxival egy vagyon
 - - a racionális választás a metró-busz-villamos kombinációk választása.
 
Ha OTTANI iskolai szünetben mentek: betöltött 15 év alatt ingyenes a tömegközlekedés. Igaz ez még az ünnepnapokra és vasárnapokra is - de mindig nézzetek utána, mielőtt nekem hisztek, nehogy valami változás álljon be a rendszerben. Mivel mi 4-en vagyunk már 15 éves kor felett, hát 4 db 7 napos bérletet vettem indulás előtti nap itthonról, online. Ezek a bérletek konkrét napokra szólnak -tól-ig, lejáratuk a 8. nap éjjel 01:00. Mindig nálunk voltak, összesen 2x ellenőrizték. Gyakorlatilag MINDENHOVÁ eljutottunk tömegközlekedve, ahova csak akartunk, még a Nemzeti Park látogatóközpontjához és a csodálatos panorámát nyújtó bécsi erdőkbe is!
Bécs eredeti városmagja, mint egy "hagyma": rétegezett. Belül található a történelmi városközpont, melyet a Ring és a Duna-csatorna határol. Külsőbb kerületek még mindig klasszikusabb házakkal, majd erre jönnek a modernebb lakónegyedek, ahol az átlag bécsi polgárok többsége él - mint Budapesten. A Duna túlpartján találjátok a modern Donau Cityt és a viszonylag újabb városrészeket. Mi pl. Seestadtban laktunk a barátaink lakásában.
Bécsben is van "Normafa" - ez a Kahlenberg, Schönbrunnt pedig talán Nagytétényhez tudnám hasonlítani, csak ugye sokkal jelentőségteljesebb mind a kastély, mind a park.
![]()  | 
| Bécs térképe, forrás: https://www.wien.gv.at/Stadtplan/en/ | 
![]()  | 
| A kerületek sorszáma jól mutatja, hogyan fejlődött, növekedett a város. Forrás: https://planet-vienna.com/wien-bezirke/  | 
Legfőbb tömegközlekedési eszköz nagyobb távolságokra a kiváló metróhálózat. Kisebb távolságokra pedig a villamos és a metró. Bécs elképesztően sűrűn szőtt villamoshálózata egy álom azoknak, akik szeretik a kötöttpályás közlekedést.
![]()  | 
| Metró és S-Bahn hálózat Forrás: https://www.wienerlinien.at/fahrplaene  | 
![]()  | 
| Teljes hálózat - a külsőbb kerületek lazábban, a közelebbiek  sűrűn bekötve. Tényleg bárhová el lehet jutni leszállás után rövid sétákkal. Forrás: https://www.wienerlinien.at/web/wl-en/network-maps  | 
![]()  | 
| Buszra várva a Donau-Auen Nemzeti Park közelében. | 
![]()  | 
| Egy átszállást megszépít, ha ilyen az aluljáró folyosója | 
![]()  | 
| Karlsplatz, az egykori Stadtbahn egyik első megállója, szecessziós stílusban, Otto Wagner tervezésében.  | 
![]()  | 
| Kilátás az U2-es metróról Donaumarina és Donaustadtbrücke megállók között.  | 
![]()  | 
| Seestadt, az U2 végállomása - és alatta a kihasznált parkrész. Ezen a reggelen kisgyermekes anyukák közös tornája volt, miközben a rollerpályát kamaszok használták.  | 
![]()  | 
| Schönbrunn U4 megállója - korábbi Stadtbahn pályán halad az U4-es metró  | 
![]()  | 
| Schottentor emeletes villamosfordulója | 
![]()  | 
| Grinzing, 34A busz, ez hoz le a Kahlenbergről.  | 
Szállásajánló helyett kölcsönlakás - a szociális bérlakások Bécsben
Ahogy említettem Seestadtban volt a "szállásunk", kedves főiskolai barátnőm, Netti és családja otthona. Ők már sok éve ebben a szép tágas, nagy teraszos lakásban élnek, igen nagy megelégedettséggel. Nagyon meglepődtem, mikor úgy adta át a kulcsot, hogy hoztunk-e fürdőruhát, mert a közös társasházi medence lehet, hogy nincs még leeresztve. (Nem vittünk.) Természetesen sem a lakásban, sem a lépcsőházban nem fotóztam, hiszen ez egy magánlakás. Viszont leírok egy-két érdekességet a SozialBau házakról!
Bécs szociális bérlakásrendszere Európa egyik legsikeresebb lakhatási modellje. A városban mintegy 220 000 önkormányzati és további 200 000 támogatott bérlakás található, így a bécsiek közel fele él megfizethető, jó minőségű otthonban. A rendszer célja nem csupán a rászorulók támogatása, hanem a középréteg lakhatási biztonságának erősítése is. A bérleti díjak stabilak, a lakások pedig rendezett környezetben, közösségi terek és zöldfelületek mellett helyezkednek el. A modell lényege a hosszú távú gondolkodás, a társadalmi keveredés és az állami-önkormányzati, valamint nonprofit szereplők együttműködése. Ez nemcsak lakhatási, hanem városfejlesztési eszköz is: a jól megtervezett lakókörnyezet élhetőbbé, biztonságosabbá és fenntarthatóbbá teszi a várost. Jó volt látni, hogy mindezt milyen gondossággal lehet kivitelezni, sok nagyváros tanulhatna Bécstől!
És most jöjjön néhány kép Seestadtról!
![]()  | 
| A városnegyed központja az U2 végállomása. Ennek közelében egy nagyon magas toronyház is épült.  | 
![]()  | 
| Seestadt: egy tavat ölel körbe. Még nincs készen a teljes városrész, de az utcák már ki vannak jelölve. Egy élhető, szép tó és park köré épült, infrasrtuktúrával felszerelt modern város ez.  | 
![]()  | 
| Úton-útfélen kisebb-nagyobb játszóterek | 
![]()  | 
| Tóparti ház különös erkélyekkel | 
![]()  | 
| Mindenhogyan kihasználják a partot, a víz közelségét. | 
![]()  | 
| Seestadt U2 végállomása | 
![]()  | 
| Egy nagyobb ház kertjében úszómedence  | 
Hosszú lenne ez a cikk a városnézéssel, ezért azt külön posztban írom meg. Köszönöm a türelmet!
Szeretnél havonta friss, tartalmas információkat kapni barangolásainkról, kirándulásötleteinkről, múzeumlátogatásainkról, jó szállásokról? Iratkozz fel hírmagazinunkra:




















Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése