2013. szeptember 24., kedd

Őszi nap a Nógrádi-medencében

Berkenye – Diósjenő – Nógrád

A Diósjenői Erdei Szabadidőpark meglátogatását nem csak azért terveztük már néhány héttel ezelőtt, mert blogomat olvasva a park vezetője írt nekem, hogy menjünk el hozzájuk, s nézzük meg ezt az Európai Uniós pályázati pénzből létrehozott szabadidős programhelyszínt, hanem mert honlapjukat böngészve egy másik blogra akadtam, ahol a kétgyerekes édesanya nagy lelkesedéssel írt róluk. Kedvet kaptunk, hogy személyesen is láthassuk, mi épült a korábban nem túl jó állapotú diósjenői erdészet területén.

Egy szép őszi vasárnap délelőtt indultunk útnak azzal a tervvel, hogy megállunk valahol elfogyasztani egy szerény ebédet. Ennek érdekében még előző este utánajártunk az interneten, hogy milyen helyeket lenne érdemes felkeresnünk a környéken, ha meleg étket szeretnénk.
Berkenye
Első állomásunk Berkenye volt, a Szent Anna Fogadóba akartunk volna betérni. A fogadóban láthatólag egy előző napi esküvő után ocsúdtak, s kedvesen közölték, hogy dél előtt (11.15-kor) még a rendelést sem tudják felvenni. Az étterem rendezett, kedves kicsi udvarán játékok várják az aprónépet, de a téli időszakra is terveztek: egy játszósarkot rendeztek be a kisgyerekes vendégeknek. Mi viszont úgy gondoltuk, hogy nem veszítenénk időt azzal, hogy várunk, inkább tettünk egy kört a faluban, megnéztük a kis halastavat, aminek Hársas-tó a neve, és testközelből vizsgáltuk meg a Berkenye Vendégházat, ahová egyszer majdnem szerveztem egy családos tábort, de aztán létszámváltozás miatt új helyszínt kellett találnom. Mindenesetre nem változott a véleményem, és továbbra is szívesen eljönnék ide, illetve ajánlom másoknak is ezt a szálláshelyet! Szép, igényes ház, gondozott kert nagy kemencével és fedett szaletlivel, mindez nyugodt környezetben egy kis tó partján. A tóban fürödni sajnos nem lehet, horgászni viszont annál inkább.
Diósjenő
Áthaladva Nógrádon még mindig az étkezési lehetőségeket vizslattuk, Diósjenőre megérkezve pedig igencsak reménykedtünk, hogy végre találunk valami értelmes helyet, ahol a gyerekeket is szívesen leültetnénk egy asztalhoz. A Kámor Fogadó volt az a hely, ahol végül ettünk. A közeli hegycsúcsról elnevezett fogadó L alakú épülete egy nagy udvart fog közre, az udvaron ping-pong asztal, hinta, kisház, játékok.

A Kámor Fogadó udvara: ping-pongoztunk, amíg készült az ebéd.
A megfelelően árazott „Kámor tál” megérkezésére igazán nem kellett sokat várnunk, de a várakozás is kellemesen telt: a gyerekek az udvaron szaladgáltak, figyelték az elhaladó traktorokat, ping-pongoztak, játszottak. Az egyébként két főre adagolt húsos-köretes tálból öten laktunk jól úgy, hogy a gyerekek is rendesen ettek. Beszélgettem néhány mondatot a kedves házigazda hölggyel, aki elmesélte nekünk, hogy a Fogadó a tavasztól őszig tartó szezonban mindig nyitva van, ám télen csak hétvégi nyitvatartással üzemel. Legfőbb vendégeik a kirándulók, akik akár két éjszakára is foglalnak szállást, hogy bejárják a közvetlen környéket. Megengedte, hogy bekukkantsak az épp takarítás alatt álló szobákba (előttünk mentek el a hétvégi szállóvendégek). A szobák nem nagyok, de némelyikbe, ahol emeletes ágy is van a franciaágy mellett, akár még a mi családunk is elférne (egy utazóágy kiegészítéssel). A földszinti szobáknak saját teraszuk van, mely a Börzsöny lankáira nyújt kilátást. A szobák és a hozzájuk tartozó fürdőszobák tiszták, szép burkolatokkal, igényes fabútorokkal felszereltek.
Jóllakva szálltunk be az autóba, hogy megtegyük azt a néhány száz méternyi távolságot, ami még a szabadidőparkig hátra volt.
Diósjenői Erdei Szabadidőpark bejárata előtt méretes parkoló és információs tábla várja a turistákat.

Ezen a napsütéses vasárnapon nem voltunk sokan, még nem ismerik a helyet az emberek, ezért is tartom fontosnak, hogy írjak róla. A fogadóépületben vásároltuk meg az 1500 Ft-os családi belépőt, mely magába foglalja a parkbéli játékok, sportpályák, tanösvények, sőt a minigolf-pálya használatát is, utóbbihoz az ütőket és a labdákat a pultnál külön kérni kell. Mi egy tízperces trambulinozás után – ezért fizetni kellett – egyből a minigolf-pályára mentünk, amit az óvodás gyerekeink legnagyobb döbbenetünkre az első pályától az utolsóig végigjátszottak! Már én untam a végére, míg ők még mindig csak gurítottak. Egyetlen szívfájdalmam ezzel a szép új pályával kapcsolatban az, hogy a minigolf lyukak némelyike teljesen be van szakadva, ami azt jelenti, hogy ha az ember nagy örömre betalál, mászhat-guggolhat-turkálhat a labda kihalászásának reményében. Soha az életünkben nem kiáltottuk viszont eddig lelkesen játék közben, hogy "Vigyázz, gyík a pályán"! :)
Lelkes minigolfozók

Eztán a drótkötélpálya következett, amit szintén vagy fél óráig nyűttek a fiúk.
A parkban több helyen is nagyszerűen kialakított fa mászókák várják a kisebbeket és a nagyobbakat.
Egy játszóhely a sok közül

Időközben kicsit elbeszélgettem a park egyik kedves munkatársával, Marcsival. Elmesélte, hogy 2012 márciusában nyitottak, és mivel nincs még sok idő mögöttük, nem is annyira ismertek, mint amennyire szeretnének azok lenni. Sokan pl. csak azért keresték fel őket idén nyáron, mert alapvetően a diósjenői strandra igyekeztek volna, de mivel az bezárt, ez meg megnyitott, eljöttek hát ide. Közösen elmérgelődtünk egy kicsit a crossmotorosok és quad-osok zajszennyező tevékenységén, és azon, hogy nem nagyon lehet korlátozni az erdőben való jelenlétüket (tényleg nagyon hangosak!)

Következő állomásként az állatoknál kötöttünk ki, dús, friss fűvel elettük a kisnyulakat és a kecskéket.

A mosdóügyek elintézése után (tiszta a mosdó és van pelenkázó!) útnak indultunk a kis tanösvényen. Ez a tanösvény néhány dologban különbözik nagyobb „testvéreitől”, amiket már korábban máshol végigjártunk. Egyrészt: rövid, tehát a mi óvodás gyerekeinknek is egy könnyed séta volt. Másrészt: az ismertető táblák tömörek, velősek, jól olvashatóak, egy kisiskolás gyerek számára is gyorsan felfogható, megjegyezhető információt tartalmaznak.
Harmadrészt: a tanösvényen elszórva játszótéri játékok és egyéb meglepetések vannak elrejtve. Hopp, itt egy libikóka! Hopp, ott egy hinta! Amott meg egy nagy mászóka! És odanézzetek! Egy igazi függőhíd! Micsoda élmények ezek egy négyéves meg egy öt és féléves fiúcskának (ezen a szakaszon a kicsi lányunk a hátamon aludt). A tanösvényt végigjárva megkerültük a focipályát és a röplabda-pályát.*
Függőhídon rohangászás
A parktól az utolsó mászóka megmászásával búcsúztunk (na, még egyet, na, még egy utolsót!) abban reménykedve, hogy nem lesz még túl késő ahhoz, hogy megmásszuk a Nógrádi Várat.
Nógrád
A Vár parkolója mellett egy kedves kis Borbisztró csábítja az érkezőket egy kis „teraszon ücsörgésre”, kávé szürcsölgetésre, borkóstolásra. Számunkra ez a lehetőség a három élénk gyerekkel fel sem merült, azonnal nekivágtunk a várhegy legyűrésének. A Nógrádi Várba ingyenes a belépés, illetve a felmászás. A Vár területén nagyon kell vigyázni a gyerekekre, és kicsiket egyáltalán nem szabad elengedni szabadon rohangászni, mivel a terület szélén gyakorlatilag végig szakadék van (a vár belseje viszont meglepően nagy és nagyjából sík). Több helyen is ki van írva, hogy saját felelősségre, stb, de itt ezt tényleg komolyan kell venni, ugyanis sok helyen egyáltalán nincsen korlát, vagy van, de ilyen:
Ennél közelebb nem mehetnek a gyerekek!

A lemenő nap fényében, csúcskekszünket majszolva elálmélkodtunk a nógrádi „terepasztal-táj” gyönyörűségében. A terepasztal érzést erősítette, hogy eldöcögött alattunk a kis Bzmot, ami Vácot köti össze Balassagyarmattal, s jelenléte a szürkületben emlékeztetett bennünket arra, hogy ideje lenne elindulnunk hazafelé.
Nógrádi táj focimeccsel

-------------------------
* Ez a leírás a park belső tanösvényére vonatkozik. Van egy külső tanösvény nagy táblákkal, hosszabb távolsággal (kb. 5 km), amire mi nem kerítettünk sort.