2013. november 6., szerda

Játszóterezés a Mogyoró-hegyen

Ki a természetbe! Sokszor érezzük ezt a férjemmel, szinte egyszerre. Valahogy mindig ősszel jut eszünkbe nagy kedvencünk, a Mogyoró-hegy, ahol pénz, belépők és nagyobb tömeg nélkül, kevesebb mint egy órányira az otthonunktól kikapcsolódhatunk, sétálhatunk, nagyokat szippanthatunk a friss levegőből, és engedhetjük a gyerekeket rohangálni a hatalmas, lankás domboldalon elterülő játszótér fa játékai között.

Legutóbb egy vasárnapi ebéd közben kérdezték meg a (jól szoktatott J) gyerekek: ma hova megyünk kirándulni? Semmi különöset nem terveztünk aznapra, de két falat csirkecomb között valakinek eszébe jutott, hogy tavaly nem csúsztuk le az összes lehetőségünket a visegrádi bobpályán, hátha érvényes még az a jegy (egy évig fel lehet használni a bérleteket)! Uccu neki, már pakoltam is a hátizsákot: egy óra múltán egy rövid autóban alvást követően a Mogyoró-hegyi játszótéren játszottak a srácok. Kár lett volna kihagyni a szikrázó napsütést, a 22 fokos őszi meleget!

A játszótéren sok hasonló gondolkodású család kisgyerekei másztak a játékokon. A fa játékok nem azok a városi csilli-villi EU-s játszóterek, sokkal inkább bízzák a gyerekek fantáziájára a dolgokat. A mieink pl. az ott töltött kb. 40-50 perc alatt voltak masiniszták, kalauzok, utasok, hajóskapitányok, viharban cikázó hajón matrózok.
Mission Impossible

Mikor láttuk, hogy nekik is elég a játékból, nekünk is elég az egy helyben ácsorgásból, sétálva tovább indultunk a vadaspark felé, ahol őzeket, szarvasokat és muflonokat figyelhettünk meg, éppen ettek.

A szépszemű őzike nem félt tőlünk.

A vadaspark oldalában van egy hosszú lépcső, ez vezet fel a fenti játszótérre, ahol szintén fából készült játékok várják a gyerekeket.

A fenti játszó egy részlete, háttérben a Naszály látható

A fiúk két éve is nagyon lelkesen "lovagoltak"!

Van itt mozgó falovacska (stílszerűen a karám közelében, ahol a valódi lovak szaladgálnak), ugródeszka, amiről a puha homokba lehet ugrani, és egy vár bástyával. Igazi gyerekparadicsom, családok, osztályok, óvodai csoportok csodálatos kiránduló célpontja a Mogyoró-hegy.

Most nem volt rá lehetőségünk, hiszen beígértük a gyerekeknek a bobozást, de ajánlom, hogy aki teheti, menjen végig a Mogyoró-hegyi (vagy szintén helyesen: Mogyoróhegyi) természetismereti tanösvényen, ami mindössze 1 km hosszú, és ha korábbi emlékeim nem csalnak, utolsó, 10-es pontja az erdészház közelében ér véget, ahonnan néhány száz méteres sétával a fenti lovacskás játszótérre juthatunk. Ezen kívül még három tanösvény van a közelben: a Nagyvillámi Erdészeti, a Kisvillámi Vadvirágos, és az Áprily-völgyi Rege-termő Tanösvény. Még a nevük is hívogató! Az Erdei Művelődés Házában 300 Ft-ért ún. vezetőfüzeteket vásárolhatunk a tanösvényekhez.
A Vadaspark és a lenti játszótér között van egy nyilvános WC, ami télen zárva szokott lenni.
Térkép a Mogyoróhegyi Természetismereti Tanösvényhez

Hamarabb sötétedik az eddig megszokottnál, ezért indulnunk kellett, ha még a bobpályát is be akartuk ütemezni. A megváltott bérletek valóban érvényesek egy teljes évig! Mi az alpesi bobon szoktunk menni a gyerekekkel, én személy szerint biztonságosabbnak gondolom a nyári bobnál (talán azért, mert abból egyszer, még nagyon régen egy kanyarban kirepültem J ). Míg egyikünk csúszott az egyik fiúval, másikunk őrizte a kicsi lányt és a másik fiút.  Van a bobpálya főépületénél egy egész használható kis játszótér, itt el lehet ütni a várakozási időt. Totyogókkal csak óvatosan: elég meredek a terep, könnyen eleshetnek. Különben nagyon élvezetes nézni, ahogy Tesó és Apu halad felfelé a bobbal, majd néhány perc múlva száguldanak lefelé ordítva-integetve.
Ha még marad idő, érdemes a bobpálya mellett felsétálni a Nagy-Villám Zsitvay-kilátójához. Sajnos ide is van belépő, de érdemes felmenni: páratlan a kilátás, és a gyerekeknek is nagy élmény.
Tavalyi fotó: fiúk a Zsitvay-kilátóban
Azoknak, akik megengedhetik maguknak, mindenképpen ajánlom a Nagy-Villám Éttermet. Én is csak a honlapjukról ismerem őket, de egyszer nagyon szívesen elmennék ide, jó időben a kilátóteraszon fantasztikus lehet az ebéd!
Nekünk most ennyi fért bele a délutánunkba. Belefutottunk egy kisebb dugóba Leányfalunál, ahol a sok, hasonló gondolkodású család araszolt haza autóval az egyik utolsó gyönyörű őszi nap végén.
------------------------------
Szintén Visegrádról, egy kalandos nyári egésznapos kirándulásról szóló bejegyzésem, melyben az Apátkúti-völgy volt a fő célpont:
----------------------------

Költségek
Bobozás:
1 csúszás felnőttnek 400 Ft, gyereknek 300 Ft. Kedvezményes árú bérlet váltható.
Kiadvány:
300 Ft/ vezetőfüzet, mindegyik tanösvényhez lehet kapni.
Parkolás a bobpályánál:
800 Ft/nap, de ha ezt szeretnénk megspórolni, a Mogyoró-hegyi parkolóban hagyhatjuk az autót és egy könnyed sétával  érhetjük el a bobpályát (az út mentén!) 16.00 után tőlünk már nem kértek pénzt tavaly sem, idén sem.
Zsitvay-kilátó
400 Ft/felnőtt, 300 Ft/gyerek, 6 éves kor alatt ingyenes.
Gyalogló távolság
néhány száz métertől (ha csak játszótereztek és boboztok) a több km-ig (amennyiben tanösvényeztek, túráztok)