2021. július 14., szerda

Póstelek és Szabadkígyós - A Wenckheim család nyomában kirándultunk

Békés kalandok Békésben 3. rész

Kastélyok, tavacskák, játszóterek, ősfás parkok - mindez szinte karnyújtásnyira (10-15 percnyi autóútra) Békés megye legnagyobb városától. Nemhiába lett Póstelek és Szabadkígyós a helyiek "Királyrétje", "Normafája". Két közeli hely, ahol ki lehet engedni a gőzt, ahol el lehet engedni a gyerekeket szaladgálni, ahol csodálatosan szép épített örökség és jó levegő vár.

Póstelekről tényleg azonnal Királyrét ugrott be, már csak a kisvasút és a hegy :)) hiányzik. A hatalmas parkoló több részből áll, és tényleg rengeteg autót elnyel, ám el tudom képzelni, vannak olyan napok, amikor ez sem elég. Ez egy kirándulóközpont: rövid tanösvény, állatsimogató, mini állatkert, játszópark (nem üzemelt), sétautak. Bicikliút Gyula és Békéscsaba felől. A legelején pedig a Mókus Csárda, ahová ugye előző bejegyzésemben már meséltem, 8 nappal előre foglaltunk magunknak asztalt. Irtózatosan kedvelt hely az itt lakók és a turisták körében is.

Nagyítás után jól látható, hogy Póstelek kb pont félúton fekszik
Gyula és Békéscsaba között.

A szomorúan szépséges romkastély.

Póstelken tehát sétára indultunk: miután kigyönyörködtük magunkat a kiskecskékben, a büfé mellett elhaladva a rövid tanösvényre tértünk. Néhány száz méter után őzek vártak minket egy nagy kifutóban. Innen már látszik lassan a kastélyrom - ami tényleg ROM. A második világháború után az emberek gyakorlatilag elhordták az akkor szinte vadonatúj, és a kor építési szokásaihoz képest elképesztően modernnek számító kastélyt. Ami maradt, még az is szép - az én szememnek legalábbis szomorúan szép volt. A park, a tó, az öreg fák: megvannak. hangulatos, rövid sétára hívogatnak. Mikor a gyerekek már megelégelték a céltalan kóborlást, kérték, hogy menjünk és foglaljuk el végre a helyünket a teraszon.

A Mókus Csárda teli volt, itt is, mint a Veszelyben, sok csalódott betérőt küldtek el a pincérek. Azok tudtak esetleg leülni, akik a nagy ebédmenet után, kettő-fél három körül próbálkoztak.

Rengeteg béka a tó körül!

A Mókus Csárda teraszán.

Nekünk érdemes a tálak közül válogatnunk: olcsóbb és
mindenkinek jut valami olyan, amit nagyon szeret.

Szabadkígyós már más kategória, itt nem romot talál, aki elkirándul ide. Viszont sajnos 2021-ben még ezerrel zajlanak itt az örökségvédelmi munkálatok - az ígéret szerint 2022-re lesz kész a felújítás, ekkor már látogatható is lesz az Ybl Miklós tervezte, egyedülállóan gyönyörű kastély. Felkészítettem a családot, hogy bizony építkezés fogad majd minket, ne legyenek csalódottak. Reménykedtünk, hogy a geoláda érintetlen lesz - így volt, megtaláltuk - de arra nem számítottunk, hogy egy nagyon klassz, már kész, teljesen új játszótéren játszhatnak majd a gyerekek!

Saját véleményem: Ybl
életművének egyik csúcsa ez a
kastély.

Repülős játszótér!!!

Mintha nem is Magyarországon lennénk.

Diadalív, hogy Ferenc József császár egyszer áthaladjon alatta.

S hogy miért repülős a játszótér? Gróf Wenckheim József egy modern ember volt. Ha Budapestre, saját palotájába (ma Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár főépülete) akart utazni, saját magánrepülőjén, saját magánpilótájával szállt fel itt a közeli réteken. Én alig várom, hogy a kiállításba is betekinthessek, és többet megtudhassak róla, a családról, az itt történt eseményekről. Addig meg maradnak a képek.

2 megjegyzés:

1. Bauer Barbara Leggazdagabb árva című könyvét jó szívvel ajánlom. Én nemrégiben olvastam, és Wenckheim Krisztináról, a kastély örököséről szól.
    Én is nagyon kíváncsi vagyok a felújított kastélyra :-)

VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm az ajánlást, mindenképpen szeretném elolvasni ezt a könyvet! Nem ismertem! Krisztina több tízezer rózsát ültetett a pósteleki kastély kertje köré, nagy rózsarajongó volt állítólag. Úgyhogy extrán szimpatikus nekem. :)