2021. július 18., vasárnap

Szarvasra nem elég egy nap

Békés nyaralás Békésben 6. rész

Címnek adtam a Szarvasra szánt egy napunk legnagyobb tanulságát. Sajnos, elszámoltam magam: erre a városra - ha minden fontosat látni szeretnétek - nem elég egy nap, főleg nem kisgyerekekkel. A hatalmas arborétum, a hajózási lehetőség, a folyamatosan fejlődő, bővülő Mini Magyarország, az ebéd, a Körösvölgyi Állatpark mellé már nem fért bele a Vízi Színház, a mocsári ciprusok és a ligeti séta, pláne nem egy csobbanás a szabadstrandon. Vagyis, csobbantunk, csak nem aznap. Kipróbáltuk a békésszentandrási szabadstrandot - egy másik délután, sokkal kipihentebben. E bejegyzésben leírom, mire számíthattok Szarvason és Békésszentandráson.

Egyik legfontosabb elvem, ha kisgyerekekkel utazunk, hogy a komoly programmal kell kezdeni. Reggel, délelőtt még frissek, rugalmasabbak, szófogadóbbak, ráadásul motiválhatók azzal, ha tudják, még milyen nagyszerű dolgok következnek. Ezért nem volt kétség: az Arborétumban kezdünk! Ez a legkevésbé érdekes program 5 gyerek számára, növények között sétálni, kvázi céltalanul. Sikerült szereznem a portánál fénymásolt sétaajánlatokat, de megmondom őszintén, eléggé felbosszantott, hogy a nagy arborétum térkép számai, és a sétaajánlatokon megjelölt állomások számai messze nem egyeznek. Hiánylom ilyenkor az átfogó, egységes gondolkodást egy intézmény részéről, az összeszedettséget, az átgondoltságot, a koncepciót. Na mindegy. Azért kiigazodtunk, és mindenhová odataláltunk, ahová akartunk a Pepikertben. A kert hatalmas, árnyékban rengeteg a szúnyog. Az árnyék pedig sok - szóval itt is készüljetek szúnyoginvázióra.

A legimpozánsabb és talán leg-
különlegesebb növény:
a mamutfenyő.

Az arborétum gyönyörű. Üdítő és kifejezetten kellemes élmény a növénykülönlegességek között sétálni egy birtokon, ami már elhelyezkedése okán is egyedi.

Példa egy tájékoztató táblára - nagyon sok van, szerte a kertben.

Körös-part

Van egy gyönyörű és kalandos játszótér rögtön az irodaépületek mellett/mögött, ezt jó tudni!

Pávák sétálgatnak és hangoskodnak a kertben, ezen ne lepődjetek meg. A "kilátó" egy ici-pici dombon épült terasz, amiről kicsit magasabban látsz ki, de megmászni nem kell, mert nincs mit.

A pávák lakása :)

A "kilátó".

Nagy reménységként gondoltunk arra, hogy sikerül majd ezen a holtágon is hajókázni. Hiú ábránd volt, ez a szedett-vedett, agyonfirkált tábla fogadott:

A Mini Magyarországba rekkenő hőségben léptünk át (az Arborétumtól mindössze egy kis kerítés választja el). Sokat fotóztunk, mindent megnéztünk, de azt nem állítom, hogy mindent el is olvastunk. Nagyon kevés itt az árnyék, nehezen bírtuk a kiképzést. Az egyik legmelegebb nap volt ez az évben, az is csoda, hogy mintegy egész órát bolyongtunk itt hiszti és sírás nélkül. A gyerekeket lekötötték az épületek miniatűr másolatai - sok helyen jártunk már együtt - de legfőképpen a működő vonatok. A Kő Boldizsár alkotta játszótéren fejeztük be ezt a kalandot, szuszogtunk, ittunk, játszottunk egyet az árnyas ligetben.

Interaktív, részben kezelhető vonatpálya-elemek is vannak!

Egy kis emelvény, a Szent Koronát
juttatja eszünkbe.

A MiniMagyarország területe nem kicsi, ez csak egy részlet.

Ebédet a szomszédos  Aranyszarvas Grill étteremben ettünk, nagyon gyorsan kaptunk színvonalas ételt, a terasz ugyan teli volt, de odabent tágas hely és kellemesen hűvös levegő fogadott. Komolyan mondom, még kellemesebb volt bent lenni, mint kint. A panzióban egyébként külsősként is igénybevehető a medencés strand, fizetni kell érte, de van az az élethelyzet, amikor megéri... mi most mentünk tovább, hiszen a nap nagy durranása várt ránk, a Körösvölgyi Állatpark.

Aranyszarvas Étterem beltere

Már a bejáratnál éreztem, hogy nagyon jó helyre jöttünk. A Bagoly kapu adja magát, hogy csodás családi fotók készüljenek... A recepció csarnokába belépve meglepetten láttuk, hogy kis futóbiciklik bérelhetők a kicsik számára. Azonnal családi kupaktanácsot tartottunk, és meggyőztük magunkat, hogy megéri a pénzt ez a szolgáltatás, és tényleg, a gyerekek sokkal jobban bírták a hosszú-hosszú sétát. Lehet állatkerti húzós kiskocsit is bérelni, mi végül a futibringákat választottuk.

Az állatok szép helyeken laknak, a Holt-Körös egyik mellékágának a partján. Némelyik ösvény olyan közel van a vízhez, hogy 1,5-2 m sincs a partig. Végig erdősáv választja el a sétautat a víztől. Van egy Jégmadár tanösvény, ami kenuval végigjárható, de sajnos azon a héten, mikor mi voltunk ott, kotrási munkálatok miatt kiemelték a tanösvénytáblákat a vízből, és a kenuzás is tiltott volt. Pedig hatalmas élmény lett volna a vízen evezve újabb és újabb tanösvénytáblákat olvasgatni... Próbáljátok ki!

Az állatparkról nem akarok és nem is tudok olyan élményszerűen beszámolni, ahogy igazán, szívemből szeretnék. Ugyanis sokkal jobb az egész annál, amit elképzelsz a fotók, a honlap vagy a saját fantáziád alapján. Sokkal jobb az egész, de tényleg. Olyan ötletek, játékok, kifutók valósultak itt meg, amiket sehol máshol nem láttam még. A park egy nagy körben bejárható, van egy extra kihívás, ami végigkíséri a sétát (a bejárati kapunál van erről infó, de a recepión is segítenek). Ez egy nagy rejtvény, aminek a megfejtése az utolsó állomás maga - ennél többet nem mondhatok. A rengeteg kép után még összeraktam egy időkalkulációt, amivel tervezhetitek a szarvasi napot.

A büfé és a játszótér után pedig bevetettük magunkat a hűtött beltérbe - számolj rá minimum 1-1.5 órát, olyan érdekes!!

Időkalkuláció:

Arborétum átlag családoknak 1.5-2 óra // növényimádóknak, mindent bejárni akaróknak 3-4 óra

Mini Magyarország átlag családoknak kb. 1 óra // vonatimádó- és hazafi csapat nem erős napsütésben számolhat 2 órát

ebéd a gyalog is közeli grill étteremben: kb 1, max. 1.5 óra

Körösvölgyi Állatpark gyerekeseknek: 3-4 de inkább 5 óra (!!) - egy igazi állatkerti élmény!

Békésszentandrási szabadstrand

Vigyázat! A gps minket először egy ici-pici mini szabadstrandra vitt (a híd lábához), amit megtöltöttünk volna családunkkal, ha megjelenünk az 5 gyerekkel a parton. Végül kiderült, nem ez a híres szabadstrand, az néhány száz méterrel odébb van, a túlparton. Ez a partszakasz inkább a szomszédos apartmanház saját strandja, de mások is használhatják.

A nagy szabadstrand hatalmas sportpályák, nagy színpad és rendezvénytér mellett található, igazi szuper hangulatos partszakasz. Van büfé, rendes épületben tiszta mosdó, wc, öltöző, padok, még sütögetési lehetőség, sőt egy nagy szaletli is - épp egy társaság évzárózott boldogan.

De ami mindent vitt, az az ugráló stég. A gyerekeink ki sem szálltak a vízből, csak amíg felkapaszkodtak, és újra és újra ugrottak. Azt a boldogságot, el nem lehet mondani! Lila szájjal ugrottak, mikor már tényleg határozottan kiparancsoluk őket a vízből. Sokáig maradtunk, a nap is lassan lemenni készült, indultunk vissza a szállásra. Sajnos a duzzasztómű megtekintése már nem fért bele a napi programba - a srácok erősen tiltakoztak, nagyon fáradtak voltak. Ha nektek belefér, jószívvel ajánlom. Jó lett volna, mert a TájVízHázban Gyulán érdekes videót láttunk az átadásáról.