2014. február 11., kedd

Solymár: Rózsika-forrás és a Szarkavár

Újra és újra azt mondom, hogy nem kell messzire menni egy alaposan átmozgató, gyerekeket kifárasztó, igazi erdei kiránduláshoz. Solymár például itt van... egészen a főváros szomszédságában!

Kis híddal kezdődik a kaland.

Lanyha, meleg januári reggelen határoztuk el, hogy kirándulunk egyet, ha már úgyis ilyen tavaszias az idő. (Elméletem szerint meglesz ennek a böjtje: márciusban, árpilisban majd nyakunkba kapjuk az igazi zord telet… úgyhogy január vagy sem, menni kell, ha jó az idő!) Az utolsó pillanatban becsatlakoztak unokatesóék is, így két autóval támadtuk meg a solymári Shell kút melletti pici parkolót. Kis túlzással majdnem az összes helyet el is foglaltuk… na jó, van ott kb. 10 autónak hely. Kiránduló szezonban gondolom a környező kis utcákban lehet még parkolni. A zebrán átsétálva gyakorlatilag máris az erdőben vagyunk, ahol csendesen csörgedezik a patak! Mindez Budapest hivatalos közigazgatási határától néhány száz méterre! Mondtam már, hogy szeretem ezt a várost, és a környékét?

Budapest határától néhány száz méterre...

Sok probléma nem adódhat a tájékozódással. Menni kell szépen, amerre az ösvény vezet, többnyire a patak mentén kanyarogva.

S közben ilyenekre találhatunk. Itt például mászni is lehet már a nagyobbakkal.

Szülői segítséggel egy középső csoportos simán felmegy itt.
Lefele még óvatosabban kell jönni!

Lent maradtam a két kétévessel.

Meg ilyenekre.

Rózsika, a forrás és a nagyobb fiam

Aztán kb. fél órás sétával elértük a nagy rétet, ahol egyszer még évekkel ezelőtt belefutottunk a nagy solymári majálisba május elsején. :)

A rét, ahol május elsején biztosan majálisba futsz. :)

Melegben én itt simán engedném a gyerekeimet mezítláb patakozni.

Innen továbbhaladva kb. még húsz perces gyaloglás vár arra, aki a felújított Szarkavárba is szeretne felmenni.
A Szarkavár már messziről is impozáns látványt nyújt.

A solymári Szarkavár madártávlatból

Sajnos hivatalosan télen nem látogatható, a kiránduló szezonban pedig belépőt szednek.

Belépőt kell fizetni - ha egyáltalán nyitva van.

Mi felmentünk a nagykapuig, ahonnan azért elég szép a kilátás.

Kilátás a kapu elől.

A toronyból még szebb lehet, kár, hogy télen zárva. Azért nem kell nagyon leleményesnek lenni ahhoz, hogy bejussunk zárt kapuk ellenére sem.

Kis ösvények a vár oldalában.

A Vár előtti csúcskeksz majszolásakor éreztük a hat gyereken, hogy nem lesz egyszerű menet a visszafele út, ráadásul már masszívan ebédidő volt. Egy nagyon kedves, Solymáron felnőtt barátunk javasolta nekünk a szomszédos Pilisszentivánon található Csali Csárdát. A gyors elhatározást tett követte: a két apuka visszagyalogol gyors férfitempóban a kocsikhoz, a két anyuka pedig egy rövidített útvonalon bevezeti a gyerekcsapatot Solymár központjába, ahol találkozunk, és együtt elautózunk a csárdába. Ez egy remek ötletnek bizonyult. A srácok a rövid kis sétát egy még épp elviselhető nyavalygással kibírták, aztán már ott is voltunk a csárdában.

A Csali Csárda a környék egyik felkapott helye. Alig volt szabad asztal ezen a januári vasárnapon, pedig az épület nem kicsi, és nem volt semmi különös ünnep aznap. Kulturált környezet, szép mosdók, gyönyörű kilátás a pilisszentiváni horgásztóra. Nyáron még pazarabb lehet, mondjuk a tóra néző teraszon elkölteni az ebédet.  Nekem kicsit erős volt a szokásos éttermi ételszag, de kb. ez az egyetlen negatívum, amit mondani tudok, mert minden egyéb: kiszolgálás, étel rendben voltak. A csárda kis kertjében van egy játszótér, ha jó az idő, a gyerekek szaladgálhatnak itt, amíg a család a rendelt ebédre vár.

A másik családtól ebéd után elköszöntünk, ők időre mentek tovább, mi azonban megkerültük még a kis tavat. Megnéztük a téli horgászokat, a nádast, a hangulatos kis utcát, melynek házai a tóra néznek.

A fiúk a pilisszentiváni horgásztó partján

Télen épp elég ennyi séta a gyerekeknek, sötétedésre már otthon voltunk.
-----------------------------------
Legyalogolt távolság: kb. 3,5 km
Jó időben, korábbi indulással oda-vissza túra a Shell kút melletti parkolótól a Szarka várig és vissza kb. 6 km, ami kisgyerekekkel 2,5-4 óra alatt járható be kényelmesen egyéni tempótól függően, ha a vár megtekintését is beleszámoljuk.
Az útvonal fent van a kirandulababa.hu oldalon is, ahol 2 km-t írnak, de azért ez több.