2015. február 20., péntek

A tatai lápvidék és egy kellemes ebéd az Öreg-tó partján

Általában így kezdődik "az őrület": látok egy képet (esetleg olvasok egy cikket), és abban a pillanatban eldöntöm, hogy ide minél hamarabb el kell mennünk, ha lehet, családostul. A Fényes Tanösvénnyel is így jártam. Egy megosztást kaptam a Facebook-os üzenőfalamon, a kép persze szerelem volt első látásra. Másfél hét telt el, és már ott gyalogoltunk.

Tata a vizek városa. Tó tavat, patak patakot követ ezen a településen. 19 működő vízimalmuk volt a tataiaknak, melyek közül sok ma is látható és működőképes. A csodálatos, óriási Öreg-tavon a híres Vadlúd Sokadalom már országos hírű fesztivál, de a Víz-Zene-Virág Fesztivál is tízezreket vonz a városba minden nyár elején. Idén egy új, szenzációs látnivalóval bővült a tatai idegenforgalmi paletta: a Ramsari Egyezmény szigorú kritériumainak megfelelő tatai vízivilág egy lápi bemutatóhelyet is kínál ezentúl - a Fényes Tanösvényt.

Tatán így jutsz el a Fényesre, (katt a nagyobb képért):

A Fényes Fasoron kell kimenni a városból, a Fényes Fürdő felirat segíthet.
A Lovardáig már nem kell elmenni, előtte le kell kanyarodni balra.

Nyáron árnyas, hatalmas parkoló a Fényes Fürdő és Tanösvény előtt.

A teljesen új (2015 február 5-től látogatható) tanösvény bejáratánál még láthatóak a nemrég itt dolgozó munkagépek nyomai. Sok helyen kifejezetten nagy volt a sár, örültünk, hogy mindannyian bakancsot viseltünk.

Az új bejárathoz a strand mellett kell elgyalogolni.

Térkép a területről, jól látszik, milyen közel a strand.

A Látogatóközpont előtt gombnyomásra
fellőhetik a gyerekek a mélyről feltörő karsztvizet!
Erre szolgál a nagy torony.

Indulás a pallósoron!

Közeli megállók, szép kilátás, különleges színű tavacska, feltörő forrásokkal.

Igazi lápvidék!

Káprázat.

A fák, melyek a láp kiszáradásakor nőttek sok-sok éven keresztül,
megfulladtak, mikor a víz néhány éve újra betört a területre.

4 m magas kilátóból nézhetünk szét a kis tavon.

A séta csúcspontját számunkra (felnőttek számára) a 4-es számmal jelölt állomás ("erdei forrás") jelentette. Itt a pallósor egy olyan területre visz a lápon belül, ahol a földből forrásvíz tör fel itt-ott, teljesen kiszámíthatatlanul. Órákig el tudtuk volna nézni, ahogy békésen felbugyog a víz a földből, felejthetetlen élmény!

Az erdei forrás nevű állomásnál kis ülőpadokon pihenve figyelhetjük a víz mozgását.

A víz egyik pillanatban még így...

...következő pillanatban pedig már így buggyan.

Azok a láprészek, melyek távolabb helyezkednek
el a melegvízű forrásoktól, befagynak. A vízimadarak
előszeretettel éjszakáznak a jó meleg lápvidéken.

Sajnos a ladik áthúzására nem került sor, majd nyáron!

A függőhidat viszont lehetett használni.

Gyermekeink számára a legélvezetesebb a függőhídon való rohangászás és a vizes játszótér volt. A vizes játszót úgy kell érteni, ahogy mondom: tényleg annyira vizes volt, hogy majdnem bokáig süllyedtünk a földbe...

Vízkerék a vizes játszón. Nagyon nehéz megforgatni. De ha sikerül, azért az buli.

Kilátás a játszótér tornyából. A kis területen van még egy céllövölde
(vízsugara nem ér el a tábláig) és egy kis patak, meg egy domb.
Sok más játék után kiált a tér!

A Tanösvényt több, mint két óra alatt jártuk végig, bár rövid - néhány száz méter. Rengeteg a látni- és olvasnivaló, a gyerekeket lekötötte a sok madár és a forrásvíz érdekes bugyogása. Hollófészket is találtunk az egyik fa tetején a magasban. Az itt-ott jeges pallósoron is élvezettel csúszkáltak. :) Megígértették velünk, hogy nyáron visszajövünk a szomszédos strandra, és lecsúszunk a szivárványcsúszdán.

A fárasztó séta után Tata belsőbb területei felé vettük az irányt. Neten a Grill&Cocktail nevű éttermet néztem ki, ami az Öreg-tó partján fekszik, és kínál gyermekmenüket. Arra nem számítottam, hogy a hely kissé (bocsánat a kifejezésért) puccos, na jó elegáns lesz a mi sáros túrafelszerelésünkhöz. :) Családi ünnepeket megülő famíliák, első randis vagy évfordulós párok vonultak be előre lefoglalt ablak melletti asztalaikhoz sorra. Mi meg - nem foglaltunk előre - örültünk, hogy középen valahol kaptunk egy asztalt, és inkább megpróbáltunk úgy tenni, mint aki szépen fel van öltözve, és mint akinek neeem, nem is sáros a bakancsa.

Téli kilátás az étterem egyik legjobb asztalától.

A finom ebéd után sétálni indultunk a parton. Úgy tűnik, Tatán ez a parti séta egy klasszikus hétvégi családi program, mert valami elképesztő, hogy a hideg szél ellenére milyen sokan gyalogoltak, bicikliztek a part menti sétányon. Azért sikerült néhány hangulatképet készítenem.

Ez nem egy tengerpart. Ez a télre leeresztett tatai Öreg-tó partja.

Igen, ez is Magyarország, Tata.

Vadludak és récék alszanak a kis félszigeten. Ki van írva, hogy
15.00 után tilos arra sétálni, nehogy megzavarjuk a madarakat.

A kisebb épület az étterem, ahol ettünk, a nagyobb
az Új Kajakház Ökoturisztikai Központ.

Háttérben az Eötvös Gimnázium.

A Gill&Cocktail teraszai nyáron bizonyára nagyon hangulatosak!

18 megjegyzés:

1. Jó kis kedvcsináló!Mi is megyünk!!

VálaszTörlés
  2. Nagyon tetszik a blogod! Örülök, hogy végre valaki részletesebben is bemutatta ezt a helyet! Tata amúgy is csodálatos város, eggyel több ok, hogy visszatérjek! Üdvözöllek: Évi

3. Nagyon jó lett :)
    Egy kis megjegyzést fűznék hozzá, ha nem bánod :) Alulról a 3.képen nem az Eszterházy-kastély látható, hanem az Eötvös gimnázium. De amúgy tényleg jó lett :D

Válaszok
    1. Az Eötvös gimnázium látható alulról a harmadik képen. Oda jártam gimnáziumba :) Tatán születtem és nőttem fel.

Törlés
  4. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

VálaszTörlés
  5. Balra a gimnázium, jobbra a volt Piarista Rendház. A kastély ebből a szögből nem látható.

6. Köszönöm szépen a kiegészítéseket, nem ismerem annyira Tatát, mint Ti (és mint szeretném). Javítom! (Az Eötvös Gimi épületére gondoltam egyébként, valóban rosszat írtam.)

7. Örülök, hogy tetszett Nektek Tata. Tavasszal vagy nyáron ha tehetitek látogassatok el ismét. A Cseke-tavat is érdemes megnézni az Angol-parkkal együtt, valamint a fesztiválok is biztos tetszenének. Víz-zene-virág, a tatai sokadalom vagy a Patara mind jó családi program. :)

VálaszTörlés
  8. Köszönet a cikkért, és a szép írásért! Tatai lakosként, szülővárosomról olvasni a legjobb. Főleg, ha méltán népszerű, hangulatos és kirándulós helyeit népszerűsítik. Mint minden városban, így nálunk is vannak népszerűtlen területek, de igyekszünk mindent széppé tenni az ide látogatóknak. Jöjjenek, s népszerűsítsék városunkat, és agglomerációinkat! A környező kis, vagy nagyobb települések is tartogatnak szép, festői helyeket! Több napos pihenést is szervezhetnek, mert sok szállás lehetőség van. Nagyon jó kikapcsolódási hely városunk, ha szeretik kis hazánk nyújtotta szépségeit! Várjuk önöket szeretettel!

9. Köszönet a cikkért! Nagyszerű ötlet, a család már rá is harapott!

10. a tó körüli ösvény remek kirándulóhely, igaz, nem jövünk gyakran, de minden alkalom egy élmény nekünk és Colin kutyánknak is.

VálaszTörlés
  11. Nagyon tetszik. Belépőjegy van?

12. Van. Meg lehet venni.

13. Örülök, hogy tetszett az amin a csapatommal dolgozgattunk! Kicsit mi is bennne voltunk ezekben a turisztikai projektekben (de utálom ezt a szót...). Gyertek el máskor is!!!! 2015. május 2. I. Vízreszállás Napja az új kajakháznál!!!! Üdv: hz

VálaszTörlés
  14. Könnyes szemmel, boldogan olvastam a szívemnek legkedvesebb városról, szülővárosomról! Imádom Tatát, sajnos nem ott élek, de ott nőttem fel, családom is ott él, nyáron a gyerekekkel mindig megyünk egy picit hosszabb időre, de már most is nagyon honvágyam van, jól esik olvasni a dicsérő szavakat! Viszont mivel mi még nem tudtuk megnézni az új tanösvényt, nyáron a gyerkőcökkel két strandolás között szerintem meg fogjuk tekinteni, nagyon kíváncsi vagyok rá! :) Tehát: óriási köszönet! Baráti üdvözlettel: Anita

15. Felkerestük a helyszíneket, a tanösvény nagyon szép, mondhatni vsodálatos lenyűgöző látványt nyújtott. A park személyzete nagyon udvarias és segítőkész. Lehet csoportvezetést kérni előre egyeztetve, de az igazán nagy élmény az egyéni túra. Így kellően el tudtunk mélyedni a látványban. Azért is érdemes csendben időzni egyes helyszíneken, mert ilyenkor tárul egyedi látvány a látogató elé, pl egy ritka állat, a feltörő források buborékainak játéka, stb. Eltévedni nem lehet, mert a kiépített útvonal egyétrtelműen végigvezet a tanösvényen. Az útvonal nem túl hosszú, így kisgyermekkel vagy idős hozzátartozóval is bátran neki lehet vágni. A csodálatos látványba belemerűlve úgy eltelik 2-3 óra, hogy a nézelődő észre sem veszi.
    A park mellett van egy strand. Több hektáros a terúlete, ezért állítólag eddig még soha sem volt a területén tumultus. A 22 C fokosan feltörö vízben már most is akadtak fürdőzők, de nyáron egy jó kapcsolt program lehet meglátogatása. A fürdő épületei régen épültek, de viszonylag jól karbantartottak.
    Meglátogattuk a Grill&Koktail éttermet. Valóban ,, puccos,, egy hely ami az árakban nagyon visszatükröződik, azonban a társaság zöme ,, nem jóllakottan ,, kelt fel az asztaltól. Még a hölgyek is tudtak volna néhány falatot fogyaztani. Én legközelebb biztosan másik vendéglátó helyet keresek.

VálaszTörlés
  16. Zseniális! Kár, hogy a 100% támogatású pályázati forrásból kiépített, közhasznú társaság által üzemeltetett tanösvény felnőtt belépőjegyeinek ára igencsak borsos, az egész napos fürdőbelépőket közelíti. Ez nagyon nem szimpatikus.