2017. október 22., vasárnap

Könnyed séta pazar kilátással a Fóti-Somlyón

"Talán ez az októberi nap adja az utolsó kellemes őszi délutánt" - gondoltuk az ünnepi hosszú hétvége szombatján, és ebéd után elindultunk, hogy felfedezzük az oly rég óta kinézett, de valamiért mindig kimaradt Fóti-Somlyó tanösvényt. 3,5 km nem túl meredek emelkedőkkel: ez való egy hetedik hónap végén vánszorgó kismamának és egy hetekkel ezelőtt focizásban lesántult apukának! (A gyerekek persze sokkal többet is bírtak volna. :))

Nem nehéz megtalálni Fóton a tanösvény elejét: a Fáy Présház étterem mellett, előtt is parkolhattok, de mi lejjebb, a tanösvény kijelölt parkolójában tettük le az autót - így visszafelé már nem kellett felfelé baktatni.

A térkép nagyobb nézetéhez kattints a képre!

Tehát az első megálló a Fáy Présház, és a mögötte található szabad terület a színpad mögött. Kövessétek a KÉK PILLANGÓ felfestést, és nem tévedtek el. A legjobb, ha van kísérőfüzetetek, amit a Fáy Présházban vagy a Duna-Ipoly Nemzeti Park egyéb látogatóhelyein is be tudtok szerezni.

Ezt a kedves kis kék pillangót követve biztosan nem tévedtek majd el.
Tanösvénytáblákat ne keressetek, ha tudni is akartok valamit, kísérőfüzettel
sétáljatok!

Felhagyott gyümölcsösök mellett visz az út felfelé, és megnyugtatásul közlöm, hogy az úton ennél meredekebb és hosszabb kaptató már nem is lesz. Megfordulva már innen is csodás a panoráma, de fentebbről még szebb lesz.

Indulás felfelé!

Az öreg gyümölcsösök és a ködös panoráma.

Bámulatos színpompa a felfelé vezető úton.

A homokos-löszös talajon szerencsés szemfülesek akár még tengeri kagylók darabjait is megtalálhatják, de ahhoz, hogy a gyurgyalagok fészkelőhelyeit meglássuk a löszfalban, tényleg nem kell még szemüveg sem.

Gyurgyalagok laknak itt valahol... (ha épp nem Afrikában telelnek :) )

Szomorú, hogy a Nemzeti Park munkatársai néhány éve kénytelenek voltak a területre kerítéseket telepíteni, mivel másként nem tudták megakadályozni, hogy a quad-osok és downhillesek ne pusztítsák tovább ezt az értékes területet.

Sok kényszer-kerítést láttunk, kerülgettünk utunk során: ezek a quadosok
ellen épültek. :((

A fennsíkról látható lesz a Veresegyház-Erdőkertes-Szada vonal, a Margita kilátója és a Gödöllői-dombság dombtetői. Galagonyabokrok és árvalányhaj mező mellett haladtunk tovább, hogy a Somlyó talán legszebb panorámapontjáról gyönyörködjünk. Még ebben a ködös, őszies időben is lenyűgöző volt a Budai-hegyek panorámája!

Távolban felsejlő budai csúcsok magaslanak ki a felhők közül.
Növények és színek a fennsíkon.

A változatos útvonal következő szakaszán akácos, majd tölgyerdő következett, ahol teljesíthettük a környezet szorgalmi feladatot, és kéregmintákat satíroztunk az erdő különböző fáiról.

Kéregminta satírozás - ez szorgalmi feladat nélkül is jó móka!

Fontos infó, hogy a tanösvény egyszer csak elágazik jobbra, egy pici kis ösvény felé, ide csak a szikláig ereszkedjetek le, mert utána zsákutca, vége lesz (sajnos nincs jelölve a zsákutca, emiatt sokan azt hiszik, érdemes továbbmenni, de igen meredek és nem vezet sehová)!

Ilyen sziklákat láthattok, ha a jobbra kanyarodó elágazásnál kitérőt tesztek.
Zsákutca!

Tehát visszamentünk az útra, és haladtunk tovább, a kék pillangó jelzés innen majd balra ágazik el.
A séta vége felé egy gyönyörű molyhos tölgy példányt mászhatnak meg a gyerekek, majd egy hosszabb szakasz következik lefelé, vissza a "civilizált világba": a Lepke sor - Fenyő sor sarkára lyukadt ki a tanösvény vége. Innen már tényleg csak néhány perc séta volt az autó.

A szépséges tölgymatuzsálem után már nem
fotóztam, mivel elkapott minket az eső.