2022. július 24., vasárnap

A Zemplén kincsei 5: Boldogkő vára és egy kiváló ebéd az Anyukám mondtában

Regéc, Füzér, Boldogkő... a magyar nyelv gyöngyszemei ezek a szavak. A várak gyönyörű nevét ízlelgetni a szánkban legalább akkor öröm, mint megmászni, megismerni őket sorra. A legkevesebb látványos változáson sok évvel ezelőtti látogatásunk óta a Boldogkői Vár esett át. Persze, itt is történt ez-az, de nem annyira látványos messziről, mint Regéc teljes újjáépülése vagy Füzér "feltámadása". Boldogkő másban  "leg": ennek a várnak van a leghosszabb, gerincen végigvezetett gyilokjárója, és ezt a várat építették mind közül a legalacsonyabb "hegyre". Itt található a legtöbb ólomkatona és a legtöbb kínzóeszköz a várbörtön mélyén. Lépjünk be!

Mi hétköznap jártunk erre, így sajnos sem várkisasszonyokkal, sem lovagokkal nem találkoztunk. Amennyiben Ti hétvégén fedezitek fel a várat, feltétlenül nézzétek meg az előadásokat, mert többek között látványos kardvívást is láthattok. Mindenesetre érdemes nyitás után nem sokkal érkezni. Így van esélyetek egyrészt normálisan parkolni, másrészt néhány szép fotó elkészítésére - később ez lehetetlen lesz, a leghíresebb kilátóponton egészen biztosan mindig lesz ember!

Érkezés viszonylag korán Boldogő várába: "sehol senki".

Gyönyörű a kilátás a felfelé vezető úton.

Érkezéskor

Miután kigyönyörködtük magunkat,
megtelt turistával a vár. (10.30 után)

A kisgyerekekre ebben a várban is nagyon kell figyelni. Vannak veszélyes pontok és helyzetek. Például le lehet menni egy emberi erővel hajtandó malomkerékhez, ahol az én hatéves kisfiam - ha engedtem volna, és nem kiabálok rá veszettül - azonnal el is kezdte volna hajtani az irdatlan nagy kereket. Amiből - egyensúlyát elveszítve - kieshetett volna, ki tudja hová gurulva. Inkább nem képzeltem tovább a jelenetet, mert engem ilyenkor fizikai rosszullét kap el.

A veszélyes helyeken nem tudtam
fotózni...

... ezért a gyönyörködős képekből teszek még ide.

Boldogkő várában is vannak helyreállított termek, bútorreplikák. Az emeleten pedig sok kisfiú kedvence: az ólomkatona kiállítás! Történelmi jelentőségű csatákat mutatnak be változatos módon.

Egy a több ülőfülke közül.

Dézsafürdő

Szemes kályha egy berendezett szobában.

A tetőtérben ólomkatonák "harcolnak"!

Egy csata részlete.

Várban vár a vár (bocs).

Ahová csak lehetett, bementünk, lementünk, felmentünk, kinéztünk. Mindenhonnan csodálatos a panoráma - a pincét kivéve :)! A várban kb. 1,5 órát töltöttünk.

Pincebörtön és kínzókamra.

Bumm!

Régen le volt zárva, ma végig lehet menni az ország talán leg-
különlegesebb gyilokjáróján.

Csigalépcső vezet egy kilátóteraszra,
ahol üvegből van a padló.

Innen a megújult tetőszerkezetet látni.

Várfal séta.

A parkoló felett van étterem és kávézó is, szép terasszal, gyönyörű kilátással.

Ici-pici kávézó, terasszal.

Étterem, szintén terasszal. Jó illatok szálltak a vár felé.

A Vár mögött található geoládát egy kis ösvényről lehet könnyedén elérni.

*******

Ezután Encsre vezetett utunk, hogy kipróbáljuk a híres Anyukám mondta nevű étterem finomságait. Napokkal előre foglaltam asztalt, és már így sem nagyon tudtam válogatni az időpontok közül, ezért ajánlom, hogy legyetek résen. Egészen biztosan nem lesz hely, ha beestek. Ide mindenki "készül".

Mivel egész nyaralásunk alatt ez volt az egyetlen tervezett éttermi látogatás (magyarán sehol máshol nem költöttünk meleg ételre, mert önellátóak voltunk előzetes készüléssel), hagytuk a gyerekeknek, hogy azt kérjenek az étlapról, amit szeretnének. Volt, aki a legegyszerűbb pizzával volt boldog, mások a sült krumpli körethez ragaszkodtak, és boldogan fogyasztották a hozzá való különlegesen finom husit :). Mi a férjemmel lubickoltunk egy nagyot az ízek tengerében. Az élményt mindenkinek ajánlom!

Kakaspörkölt az ünnepeltnek!

"Ragacsos" oldalas az étlapról.

Kacsa a napi ajánlatból.

Az étterem egyébként egy meglepő oázis Encs egyik fő utcáján, kis beugróban megbújva. Egy jelentéktelen üzletsor sarkában "kezdődik", de hátra hosszú az étterem, egyszerre sok társaság, család, pár tud enni. És a kertje is gyönyörű! Természetesen az ízek miatt jöttünk, és rendkívül elégedetten távoztunk. Az étel rendelésére és elfogyasztására 2 óra áll minden vendég rendelkezésére - nem érdemes tehát késni - , de mi mindenestül végeztünk 1.5 óra alatt. Profi szervezés, extra szuper konyha, gyönyörű berendezés, köszönjük!

Kertrészlet

Csodaszép beültetések.

A kandalló felett a napi ajánlat.

Poharainkban IGAZI málnaszörp!

A nemzetközi helyzetre való tekintettel menüsorunkat egységesen a Világbéke fantázianevű madártejkompozícióval zártuk, ami zseniálisan jól sikerült, és visszarepített nyolcéves korom egy kellemes nyári délutánjába (a málnaszörppel karöltve). Legyen béke, világbéke!

VILÁGBÉKE

1 megjegyzés:

1. Nagyon tetszett ez a kis úti beszámoló, a Zemplén az ország egyik, legszebb helye, hanem a legszebb.