2022. augusztus 29., hétfő

Kincsre leltünk a Zemplénben: Telkibánya és az Aranybánya Üdülőpark

Kettesben. 365 napból 3 nap, akárhogy is nézzük, ez kevesebb, mint 1%. Kettesben többet kellene lennünk a valódi feltöltődéshez, de tavaly is és idén is ennyi sikerült. Ez nem panasz, ez tény. Én örülök, mert tudom, van, akinek nagycsaládos szülőként ennyi sem jut, minden percet meg kell becsülni! Gondolkoztunk, merre menjünk ebben az értékes időben. Végül úgy döntöttünk, a családi nyaralás után támadt hiányérzetünket tömködjük be, és visszamegyünk a Zemplénbe, de ezúttal kizárólag túrázunk a természetben és pihenünk. Keresgettünk helyeket, de mindenhol, minden foglalt volt (kell nekem az utolsó pillanatra hagyni a kettesben való utazás szervezését...) Hogy az Aranybányában mégis jutott nekünk hely, egy számukra szerencsétlen véletlennek köszönhetjük, amit utólag, a tulajdonosokkal történt beszélgetések során tudtunk meg.

Aranybánya Üdülőpark

Késő este érkeztünk, kicsit nehezen sikerült elindulnunk és elszakadnunk a gyerekektől. Negyed tízkor gördültünk be a hotel parkolójába, ahol meglepetésünkre alig állt kocsi. Kényelmes, tágas, nagy erkélyes szobát kaptunk, és hihetetlenül kedves, személyes fogadtatást a késői érkezés ellenére.

Tágas, erkélyes szobánk érkezésünk estéjén.

Reggel aztán minden kiderült. A csúcsszuper hely általában teljesen foglalt a nyári napokon, panzió, hotelszobák, apartmanok, minden-minden kiadásra kerül. Egy utazási iroda foglalt be nagyobb csoportnak nyár közepére néhány hétköznapot, és ... elfelejtettek szólni, hogy a csoport nem jött össze. Mikor ez kiderült, már késő volt ahhoz, hogy az összes szoba értékesítésre kerüljön. Ekkor írtam mit sem sejtve a levelemet én. Így lett helyünk, sőt, még örültek is nekünk. Mi pedig annak, hogy 2 napig teljes csönd volt. A medencéket, a szaunát, a kültéri játékokat szinte mind csak mi használhattuk, volt még egy-két csendes család, akiket az esti étkezésnél láttunk, mert ők is járták a vidéket. Utolsó este aztán megtelt a szálloda élettel, mert a fantomfoglalás időszaka lejárt, és megérkezett egy nagy, családos csoport. Ők láthatóan otthonosan vetették bele magukat a kerti játékok és medence világába - nem először jártak itt. Ekkor láttuk csak igazán, mekkora ajándék egy ilyen hely családos baráti társaságoknak! Más visszajáró vendégeik is vannak: a szilveszterük mindig foglalt, egy fix társaság tölti meg a szobákat évről évre, állandó nyaraló családok térnek vissza zempléni törzshelyükre, és plébániák közösségei, baráti családok választják őket közös nyaralásuk színhelyéül. Akad olyan család, akik minden évben eljönnek ide néhány napra tizenéve. Megértem!

A hotelépület földszintjén wellness szolgáltatások

Sápi Piroska és Tibor egy szeretett nagyszülőtől megörökölt családi ház kiadásával kezdték a szállásüzemeltetést, a részletes történetet itt olvashatjátok el, mégpedig lányuk, Szilvia tollából. Nagyon szép sikersztori, igazi családi vállalkozás, mely helyi embereknek ad munkát és megélhetést. Lépésről lépésre haladtak, volt benne szerencsefaktor és persze elképesztő mennyiségű munka. Ami biztos, hogy nem csak az üdülőpark, de a teljes környék a szívük közepében van. Erről minden beszélgetés után egyre inkább meggyőződtem.

Minden vendégüket számontartják, beszélgetnek, időt töltöttek velünk is, de úgy, hogy ez nem volt egy pillanatig sem zavaró. Ilyen egy igazi családi szálláshely!

Esti hangulat

Egyik nap itt reggeliztünk.

Gyerekjátszó az étterem terasza
mellett.

Kültéri fedett medence

Az étterem egy részlete

Kültéri, fedett terasz - itt a társaságok
akár esőben is tudnak játszani.

Tornapálya

Foci- és kosárpálya

A panzió saját cicái a vendégek nagy örömére külön elfoglaltságot biztosítanak. A mi napjainkat egy kis kölyök cica játékossága aranyozta be. Én, aki még soha nem vettem ölembe macskát (nem vagyok egy macskaszerető ember alapból, ennek oka a kertünk, amit napról napra összepiszkítanak a szomszéd macskák), bizony nem álltam meg, hogy az ölembe ne vegyem azt az édes kiscicát, aki hagyta magát, és mint egy baba, csukott szemmel élvezte, hogy simizem.

Mamacica mosakszik.

Az Aranybánya konyhája rendben volt, a félpanzióban nem túl nagy adag, egyszerű ételeket kaptunk, menüválasztásos rendszerben. Sápi Tibor felhívta a figyelmünket, hogy mindenképpen kóstoljuk meg specialitásukat, a tárkonyos, vargányás ragulevest, ami miatt vissza is mentünk utolsó napi túránk után a szállásra. Tényleg nagyon finom volt!

"Aranygombos" Telkibánya, a Zemplén szíve

Lehet, hogy ez a település földrajzilag nem pontosan a Zemplén közepén található, én mégis, a közepének, szívének mondanám, mert minden benne van, ami a környező hegyvidékre jellemző.

Kulturális csodák, természeti gyönyörűségek, patakok, barlangok és tárók, romok, várak, erdei tanösvények, vártemplom, kőomlások, ásványkülönlegességek, sorolhatnám még. Mi 3 napot túráztunk a környéken, és mondhatom, csak egy pici szeletét láttuk annak, amit itt érdemes lenne felfedezni. Vannak emberek, akiknek ez a környék jelenti magát az ÉLETET. Egy esti borozgatás során az Aranybányában futólag találkoztunk is két ilyen emberrel, egyikük a helytörténet szorgos gondozója 80 felett is aktívan (Benke István). Másikuk a helyi erdészet vezetője (Hulják Péter), minden fát és útelágazást ismer. Elköteleződésük és a táj iránti szeretetük, alapos ismereteik teljesen lenyűgöztek minket!

Nekem személyesen nagyon tetszett, hogy a településnek van egy összképe - ami sok helyütt hiányzik - itt ez az út mentén futó egységes kerítés jelzi, hogy Telkibányán haladunk át.

S miért aranygombos? Azt olvastam, hogy egykoron Telkibánya olyan gazdag  volt a környéken kitermelt arany miatt, hogy még a templom gombja (kilincse) is aranyozott volt.

Vártemplom.

A temető sáncait a husztita háborúkban harcolók halmozták fel,
amikor ez a terület még inkább egy várhoz hasonlított.

A helytörténeti gyűjtemény egyik makettja, ez itt Selmecbánya.
Készítette: Benke István.

"Palackba zárt, miniatűr bányászat"
Ezeket is Pista bácsi készítette.

Megjelenik a hely történetében a kerámia, porcelán, mivel
Telkibányán is volt kerámiagyár.

Kincsek a föld alól.
Ásványkülönlegességek a múzeumban.

Kb. 6 km-re Telkibánya központjától indul az Aranyásók útja.
Következő bejegyzésemben részletesen írok róla!

Szent Anna kápolna.
(Az Aranybányához itt kell lekanyarodni.)

Egy régi tájékoztató tábla.

Pálos kolostorrom az erdőben. Gyalogosan kényelmes rövid
túrával elérhető az Üdülőparktól. Következő bejegyzésben írok róla!

Az egyik környékbeli
túraútvonal táblája.

Amit kihagytunk: Az Amádé-vár. Nagyon sajnálom, nem tudtuk, milyen szép kilátásról maradunk le. Első túrázós napunkon még nagyon fáradtak, kimerültek voltunk, a Pálos romoktól visszafordultunk... Kár.

Amádé-vár felőli kilátás, kép forrása: termeszetjaro.hu
Ti legyetek bölcsebbek, és ne hagyjátok ki!

Következő bejegyzésemben három környékbeli túraútvonalat mutatok be részletesen.

Szeretnél 3 hetente friss, tartalmas információkat kapni barangolásainkról, kirándulásötleteinkről, múzeumlátogatásainkról, jó szállásokról? Iratkozz fel hírmagazinunkra: