2019. július 13., szombat

Nyaralás a Fertő-tájon 2. rész: Hegykő és környéke

Miért jó Hegykőt választani egy kiváló nyaralás tervezésekor kiindulási pontként?

- Szép, kulturált, tiszta település, ahol nem kell félteni sem a gyerekeket, sem a bicikliket.
- Hegykő maga is rendelkezik látnivalókkal, és jóféle étkezési lehetőségekkel.
- A Fertő-tó magyar oldalán fekszik, egészen biztosan olcsóbb lesz a szállás, mint az osztrák oldalon.
- Elhelyezkedése okán kiváló kiindulópontja lehet autós, biciklis barangolásoknak, 10 nap alatt egyik úticélunkhoz sem kellett hosszabban autózni, mint 40-45 perc.
- A településen több igényes, szép szálláshely közül választhatunk. Mi a Levendula Apartmanban töltöttünk 10 napot.

Első nap, nem sokkal érkezésünk után szinte azonnal leteszteltük a helység saját fagyizóját, a Tornácos Hotel és Étterem oldalában, a parkoló mellett. Aztán a 10 nap alatt visszatértünk néhányszor... azt hiszem, júliusban félhavi bevételüket mi termeltük ki. :) Nagyon finom a fagyi, vannak hagyományos és különleges ízek is.

Fagyizó Hegykőn, a Tornácos oldalában.

Többször is előfordult, hogy a nap végén bringával vagy kocsival....

... ez volt az utolsó állomás. A gyerekek legnagyobb örömére.

Bringával nem sokat kell tekerni innen a templomig, aminek oldalában indul az az utca, melyen kilométer hosszan, nyílegyenesen tekerve (a végén Y kanyarban balra kell menni, táblát letörték!) a Vasfüggöny Emlékhelyhez jutunk. Gyerekeink döbbent csendben hallgatták, hogy nem volt ám mindig szabad az átjárás sógorékhoz. És hogyan lőtték, vadászták le azokat, akik mégis megpróbálták. És hogy ekkor már én is éltem! Kislány voltam, mikor megtörtént a változás, jól emlékszem. Kis szakaszon látható, milyen volt a vasfüggöny, és van itt egy kilátó is, ami persze valójában egy megfigyelőtorony volt az őrszemeknek. Ottlétünkkor le volt lakatolva, sajnos nem tudtunk felmenni. (Később azonban, a kenutúrán pont egy ilyen toronyba létráztunk fel a Fertő-tó közepén, de erről majd egy másik bejegyzésben.)

Tekerünk a Vasfüggöny Emlékhely felé.
Első napra, érkezés után kiváló rövid túra.

Történelem, közelről.

Torony lezárva, de minden egyéb "kiállítási darab" szabadon látogatható.

A búzatábla mellett nézegetjük a kalászokat közelről.
Városi gyerekeknek ez is kuriózum.

Odafele vagy akár visszafelé útba esik egy tanösvény, ami bevisz a nádasba és van egy kis játszótér az elején. Ez a "Nádak Útján" tanösvény, hivatalosan a Vasfüggöny Emlékhelyig tart, a tanösvénytáblák végigkísérik az egyenes szakaszt is, amelyen bicikliztünk. Az "izgalmasabb", kalandosabb szakasza azonban rövid és a nádasban kanyarog az elején, néhány száz méteren.

A tanösvény elején egy kis játszótér hívogat.

Nádas az alkonyatban, Hegykő határában.

Hegykőn a vasárnapi szentmise 10.30-kor van, ezen részt vettünk, majd utána átsétáltunk a Csipkeházba, ami a közvetlenül a szomszédos épület a templom mellett. Mindenképpen érdemes megtekinteni, gyerekekkel is. Egy kis falumúzeum, és egy kis "belekóstolás" e különleges kézműves mesterségbe. Pont elég ennyi, de tényleg érdekes. Ha van idő olvasgatni is, akkor  igazán különleges információkhoz juthatunk a höveji csipkéről. Ja, és van kulturált WC.. ez a mi esetünkben nagyon fontos volt ezen a vasárnap délelőttön. :)

Szent Mihály templom Hegykőn.
Mise: vasárnap 10.30.

A Csipkeház szépséges bejárata.

A bölcsőtől a koporsóig kísérte a csipke a környéken
élők napjait.

Csodálatos kézimunkák!

Díjnyertes alkotások.

A Csipkeház egyben mini tájház is.
Ez itt egy olyan kemence, amit én is szívesen elfogadnék.

Hegykő részletes térképe a templommal szembeni kis téren.
(Itt található egyébként a Csaba Csemegebolt is, ahol vásároltunk.)

A fő utcán van egy klassz játszótér, mellette épül épp valami, talán kávézó? Ott jártunkkor tartották a BULFEST-et, ami a bolgár kisebbség népzenei és néptáncos estje. Sajnos a kezdetekor, mikor szerettünk volna bekapcsolódni, egy olyan nagy vihar mosta el a programot, hogy vissza kellett tekernünk a szállásra - így is ronggyá áztunk. Aztán zuhany után, a fáradt gyerekekkel már nem mentünk vissza, kár. A napokban kezdődik a Tízforrás Fesztivál, a környék legnagyobb eseménye! Ja, és belefutottunk egy szintén időszakos bemutatóba, de mi nagyon örültünk ennek, a Tarkabarka Kompánia egyórás modern cirkuszi előadását tekinthettük meg. Nagy élmény volt, a gyerekeknek is nagyon tetszett!! Egész nyáron hazánkban turnézgatnak, hátha máshol beleszaladtok egy előadásukba.

A Tarkabarka Kompánia fellépése megkezdődött!

Ha máshol találkoztok velük, nézzétek meg a műsorukat!
Hegykő, tornapark.

Közvetlenül mellette a játszótér.

Kút, padok, biciklitárolók.

BULFEST, mielőtt még elmosta az eső.

Hegykőre sokan a Sá-Ra Termál miatt érkeznek, a kemping gyakorlatilag tele volt, ahogy benéztem, leginkább külföldi nyugdíjasokat láttam lakóautókkal. Állítólag nagyon jó a vize, és családias maga a strand, hát mi ezt - akármennyire közel is esett a szálláshoz - nem teszteltük, mert izgalmasabb helyeken fürödtünk (de erről is majd később). Ettől függetlenül senkit nem beszélek le a hegykői fürdőzésről, hiszen akikkel beszéltünk, azok mind dicsérték a strandot és a fürdőt.

A Tornácosban még 2015-ben ettünk egyszer. Most olvasom, hogy az akkori bejegyzésem végén szerepel az ígéret, amelyet a gyerekeknek tettünk: Visszajövünk egyszer biciklivel! Betartottuk! Plusz két gyerek is jött az akkori létszámhoz képest. :)

A Tornácosban, 2015-ben még csak három gyerekkel.

Játszósarok a Tornácosban (ez is 2015-ös kép).