2022. március 13., vasárnap

Magasságok és mélységek Füreden - Jókai-kilátó és Lóczy-barlang

Füredi kilátó és barlang egymás után? A kilátás, a távlatok átélése a magasból, majd barlangi mélység és a teljes sötétség, a tökéletes csend megtapasztalása néhány órán belül különleges emékként marad meg bennünk. Egy csodás szombat délelőtt leírása következik, egy olyan programajánló, amely télen-nyáron utánunk csinálható! Mindössze egyetlen dolog van, amit erősen javaslok, s ez nem más, mint a túrabakancs, mert a bokatörő köveken a domboldalra felmászást, majd a barlangi sétát is kényelmesebbé teszi.

A füredi klasszikus kulturális látnivalók közül még alig ismerünk valamit, ám ezúttal úgy éreztük, szeretnénk a természetben túrázni, ezért olyan helyet kerestem, amely magában foglalja a kirándulást és az újdonság erejét is. A 2021-ben frissen átadott Lóczy-barlangot és Látogatóközpontot mindenképpen szerettem volna megnézni. Szerencsére egy gyönyörű kis geológiai tanösvény indul a parkolóból, ami nem megy ugyan fel teljesen a kilátóig, de a zöld háromszög jelet követve könnyedén feljutottunk oda is. Mi úgy érkeztünk egyébként, hogy a létesítmény még nem volt nyitva (10.00-kor nyitott), viszont koránkelők vagyunk, úgyhogy 9.15-kor már gyalogoltunk felfelé a tanösvényen. Mint kiderült, ez nagyon jó kombináció volt, mert az első, a 11.00-es vezetéssel le is mentünk a barlangba, és mire feljöttünk és mindent megnéztünk a látogatóközpontban, még mindig csak ebédidő volt.

A parkoló végéből indul a tanösvény.

Az igényes táblákat a Parkós Stúdió készítette.

Jól jött, hogy bakancsot vettünk.

Geológiai különlegességek Füreden.

A Jókai-kilátóba a zöld háromszög
visz fel.

Útközben felfelé számos szemet gyönyörködtető látványban volt részünk.  A nyiladozó koratavaszi erdő illata és lábunk előtt heverő geológiai csodák szépsége, a friss levegőbe való beleszippantás mind megerősítettek, hogy ismét érdemes volt felkelni és nekiindulni. Az út felfele csak néha megterhelőbb kaptató, különösen kicsiknek vagy kicsikkel. Ám a látvány odafent mindent visz...! Útközben van víznyelő, valamint egy "kőbaba-terasz", ami szintén elvitte a figyelmet a fáradtságról. Felfelé kb. 35-40 perc alatt értünk fel a kicsik miatt, lefele kevesebb idő volt.

Kőbabák az egyik pihenőpontnál.

A kilátó nyáron nem látszik
ennyire jól ebből a szögből. :)

A kilátóból elénk tárult a Balaton, a környező dombok, a szomszédos, azaz a csopaki Csákány-hegyi kilátó, hátrafelé pedig a Kéki-völgyben láttunk lovardát, tanyákat, szőlőket. Békés, nyugodt, lélekemelő pillanatokat éltünk itt át. A kilátó lépcsői bizony nagyon, de tényleg nagyon meredekek, szinte létra, de a gyerekeimnek ez nem jelentett gondot, mint a kis majmok, másztak felfelé a legkisebbek is. Lefelé óvatosan, mindig felnőtt menjen elől!

Tihany felé a panoráma.

A Balaton-felvidék felé fotózva ezt láttuk.

Meredek lépcső, vigyázni kell.

A barlang látogatóközpontja egy modern épület, különös, nyers anyaghasználat jellemzi, nekem bejön, a férjemnek nem tetszett annyira. Szerintem ide pont illik ez a nyersség. A barlanglátogatás kb. 20-25 perc, minket Szabó Friderika vitt le, lelkesen mesélt a barlang kialakulásáról és az élővilágáról - mert bizony van, még ha a globális felmelegedés okán változik is... (FIGYELEM: ne számítsatok Baradla-barlang hosszúságra, ez itt nem Aggtelek és nem a budapesti barlangok világa. Ez egy pici barlang, rövid a séta és a vezetés, ne legyen ebből csalódás!!!)

A barlangban is látni a megcsúszott rétegeket!

Gyönyörű alakzatok odalent.

Nézünk le a felfoghatatlan mélységbe.

A látogatóközpont "nyers"anyagai :)

Az épületben található olvasnivaló nem hosszú, de érdekes. Mindössze egyetlen terem az egész, körben az információk és installációk, a cserépkályha oldalában egy kis berendezett gyereksarok foglalja le az óvodás korosztályt. Van baba-mama helyiség pelenkázóval, igény esetén szoptatáshoz is bekészítenek széket. A mosdók tiszták, szépek, összességében öröm volt itt lenni.

A barlang lejáratánál is vannak infótábák.

Cserépkályha mellett: gyereksarok.

Belső tér

Játékos infótáblák, 3 nyelven

Ki volt Tagore és miket írt Füredről?

A parkoló 12 autót tud befogadni.

Olyan 20-25 perccel érdemes számolni a látogatóközpont megismerésére, plusz erre jön rá a barlanglátogatás 20-25 perce. A nagyon kedves munkatársak mindenféle kérdésre örömmel válaszolnak. A pultnál be lehet lehet gyűjteni a Balaton-felvidéki Nemzeti Park kiadványait és szórólapokat a környékbeli látványosságokról, valamint van ajándékbolt és könyvek is kaphatóak.  Kávézhattok bent és kint - jó időben napfényterasz vár (ebben az esetben az itt töltött idő is hosszabb lesz, megéri.)

Ebédeléshez is kaptunk tippet, végül a Giorgi Pizzériában kötöttünk ki, ahol mindenki talált kedvére való fogást: ki hamburgert, ki rántott húst, ki pizzát.

Szállásunk Tihanyban: Gejzír Vendégház

További kalandjaink Füreden: Vitorlázeum (zárva találtuk), móló, Tagore-sétány, Bodorka Akvárium, séta a Szívkórház előtt, Kiserdő, Helka és Kelén élményjátszótér. Nézd meg a blogon!