2015. január 28., szerda

Zirc megújult csodái

Bakonyi kirándulásunk befejező délelőttjét Zircen szerettük volna eltölteni. Tudtuk, hogy az Arborétum zárva, és azt is, hogy a gyerekekkel a Reguly Antal Emlékkönyvtárat ki kell hagynunk, ezért szántunk csak fél napot a Bakony fővárosának megújult látnivalóira.

Csodaszép apátság, mellette a múzeum és a könyvtár épülete

Zirci mi-micsoda

A recepción tudtuk megvenni a jegyeket az apátsági idegenvezetéshez - a templom csak így látogatható. A főbejárattól balra található információs iroda egyben ajándékbolt is, és itt lehet elkérni a kulcsot a jobb oldalon elhelyezkedő mosdókhoz. Van mozgássérült WC és pelenkázó, szoptató helyiség is. Minden nagyon-nagyon szépen fel van újítva, minden nagyon igényes.

Idegenvezető papbácsink érdekes képekkel
és történetekkel kötötte le a gyerekeket

A vezetést csak mi kaptuk, mert abban az időpontban, mikor érkeztünk, más nem volt rajtunk kívül! Így hát a ciszter rendi idős atya igyekezett olyan dolgokról mesélni, ami a gyerekeket is érdekelheti. Nézegettünk régi freskókat, átfestett, majd rekonstruált képeket, melyeket mindig a korszellemnek megfelelően pingáltak át! Most az eredeti fényében pompázik a templom. (Emlékszem, egyszer ifjonc koromban voltam itt, olyan sötét volt, "fekete" minden, most meg világos, fényes, vidám a templom belseje.)

Barokk...

...nagyon barokk. :)

Az idős atya - mikor a gyerekek már a padokban rohangászással és bújócskával kötötték le magukat - hosszasan mesélt nekünk Endrédy Vendel zirci apát nehéz életéről, a szerzetesek elhurcolásakor és az azt követő szörnyű években betöltött szerepéről. Engem mélyen megérintett, hogy miket élt át ő és és társai ezekben a vészterhes időkben. Arcképe kint lóg a templom falán, testét pedig itt helyezték végső nyugalomra, az apátságban.

Ezután néhány lépéssel átsétáltunk a Bakonyi Természettudományi Múzeumba, ami a gyönyörű, régi rendház első emeletén található.

Megyünk fel a múzeumba.

Nézelődés a hidegben - nincs fűtve a múzeum télen...

Rengeteg fafaj kéreg-, levél- és termésmintával.

Kukucs!

Na, melyik melyik? Kibogarásztuk egyesével...

A Bakonyban élő állatok és állatrokonaik.
Csillogó-villogó ásványok.

A nem is olyan régen megtalált mamutcsontvázak szintén megtekinthetők itt, más, jégkorszaki leletekkel együtt:

Gyapjas mamutok, hangimitációval.

A délelőtt során nagyon megéheztünk. Emlékeztünk rá, hogy egyszer, évekkel ezelőtt milyen hangulatos kis helyen ettünk itt a közelben: a Monostor Falatozóban. Ez csakúgy, mint a múzeum, néhány lépésre található az egész létesítménytől, a főbejárattól jobbra, kívülről tudjuk megközelíteni. Szolid árakon ettünk hamburgert, hot-dogot ebédre. Mellette turistaszezonban egészen biztosan nyitva van a cukrászda, mi ide nem tudtunk betérni, mert decemberben, karácsony előtt zárva volt.

Ha jó időben mentek Zircre, ne hagyjátok ki az Arborétumot, mert nagyon különleges gyűjteményt járhattok végig! Gyerekek nélkül, vagy nagyobb srácokkal érdemes megnézni a Reguly Antal Műemlékkönyvtárat is!

1 megjegyzés:

1. Bár sok éves, nagyon hasznos bejegyzések: kezdve a múzeumtól a falatozóig! Ennek köszönhetően töltöttünk egy remek napot négy gyerekkel az Apátságban - köszönet érte!
    Előre örülök a többi bejegyzésnek is: talán majd követni tudjuk azokat is! Köszönettel, Alma