2018. július 23., hétfő

Zselici nyaralás 5.: A Boronka-mellék felfedezése kisvasúttal

Csalok egy picit, mert lesz néhány bejegyzés, ami nem szigorúan a Zselic területéről szól. Mint például ez is, a Mesztegnyői Kisvasútról. Csillagtúrákat tettünk zselici szállással, és kihagyhatatlan, hogy megemlítsem ezt a programot 40 pernyi autóútra a szálláshelyünktől. Az érintetlen természetet és/vagy a kisvasutakat kedvelők fogják különösen szeretni e helyszínt.

Somogy megye jó hely, mert a Balatontól a Dráváig tart! Fonyódon nyaraló testvéremékkel egyeztetve arra jutottunk, hogy a szabadság egy napját együtt töltjük olyan helyszínen, ami mindkét család számára kb. ugyanolyan messze van. Így találtuk ki, hogy legyen ez a közös program a mesztegnyői kisvasutazás. A nap olyan jól sikerült - hozzáteszem, 8 gyerekkel, 3 felnőttel - hogy bátran ajánlom másoknak is! :)

Kisvasút-történelem a mesztegnyői állomáson
Mászható játékok, szintén még Mesztegnyőn

A kisvasút szerdán 10.00-kor indult a mesztegnyői állomásról. Fontos, hogy a menetrenddel legyünk tisztában, mert egy héten mindössze néhányszor van alkalmunk utazni ezen a különleges vonalon. A szerdai járat augusztus végéig üzemel, a szombati viszont ősz végéig járni fog. A felsőkaki állomást (igen, jól olvasod, a helyiség neve Felsőkak volt valaha, és ez számos poénra adott lehetőséget az út során) kb. 45 perc alatt éri el az erdő mélyén robogó kisvonat.

Kedves kis járgány.

A Boronka-mellék szigorúan védett övezetnek számít, lápok, tavak és égeresek között halad a vonat egyre mélyebbre és mélyebbre a rengetegben. A csodálatos táj még az izgő-mozgó gyerekeket is lekötötte, főleg, hogy számos lehetőségünk kínálkozott, hogy különleges madarakat, vadakat láthassunk.

A végállomáson egy család kiszállt, ők a délutáni járattal mentek vissza Mesztegnyőre (tán az erdei fogadóba tartottak? vagy Felsőkak község utolsó, megmaradt házait nézték meg?), mi pedig folytattuk utunkat, immáron visszafelé.

Végállomás, Felsőkak

Itt több fedett pihenő is várja a turistákat.

Egy helyen megáll a vonat a visszaúton: a Busvári halastó közelében. Itt  kiszálltunk, kaptunk egy kis tájékoztatást a környékről, a vonalról és az erdő vadjairól.

Leszállás, séta!

Játékos ismerkedés a helyi vadakkal.

Kényelmes sétával, beszélgetve jutottunk el a kilátóig - amely a Dél-Dunántúli Kéktúra útvonal egyik megállóhelye is - itt a nyílt víz felett ámuldoztunk az érintetlen természet szépsége láttán. Közben a szúnyogok munkába álltak, így a nézelődés (és a szükségessé vált szoptatás) nem lehetett zavartalan.

Fák koronái borulnak a festőien szép gyalogút fölé.

Ez egy viszonylag új kilátó!

Nem magas, de a látvány így is gyönyörű.

A Busvári halastó...

...gazdag élővilága.

Az út utolsó szakaszát már éhes, nyűgös gyerekekkel tettük meg Mesztegnyőig a kisvonaton. Szerencsések voltunk, mert épp velünk utazott bejáró útvonalán a vasútüzem vezetője, Zilahi-Szabó Bence, aki érdekességeket mesélt a környékről, a vonalról, az erdőről, a vadakról. A nyűgös gyerekek láttán gyorsan tájékoztatást kértünk tőle a legközelebbi JÓ pizzéria elérhetőségét illetően. Bence Marcaliba irányított minket, a Marcello Pizzeriába. Ezúton is köszönjük, mert nagyon finom pizzákat kaptunk. Gyerekeknek, szülőknek legjobban a hely házi limonádéja tetszett, amit kis foganytús, fedett üvegcsékben kaptunk 4 dl-es kiszerelésben. Csak egyet öntöttünk ki az asztalra :) (ismétlem: 8 gyerek, 3 felnőtt), mert zárhatóak voltak! Na, és persze az sem volt utolsó tapasztalat, amikor fizetésnél belefutottunk egy 50%-os kedvezménybe! Soha rosszabbat!

Hangulatos kerthelyiség nagy, fedett asztalokkal.

Itt elköszönt egymástól a két család, mi folytattuk barangolásainkat, ezúttal már tényleg a Zselicben, Szennán.