2023. szeptember 3., vasárnap

Grado - az olasz sziget, ahol kocsi nélkül is elboldogulsz

Hajók a házak között

Gradoban, illetve Grado mellett töltöttük 2023-as családi nyaralásunkat. Sajnos az időjárás annak ellenére, hogy a főszezonban tartózkodtunk ott, zordra fordult, amint megérkeztünk. Vihar vihart követett napokon keresztül, a hőmérséklet zuhant 15 fokot és sokat esett az eső, így a tervezett alapos, mindenre kiterjedő városnézés elmaradt. A maradék napokon inkább ismerkedni tudtunk ezzel a varázslatos kisvárossal, mint jól megismerni. Sebaj, mi ennek is örülünk, hiszen ez volt életünk első közös külföldi nyaralása (bármilyen furcsa is ez sokaknak, mi eddig belföldön barangoltunk boldogan). Leírom, miket tapasztaltunk, mi vált be, hol parkoltunk - ami igazi nehézséget jelent itt - és pro-kontra érveket is gyűjtök a városban való megszállás illetve a városközeli kempingek mellett.

Grado egy sziget a lagúnák között. Két bekötő út köti össze a szárazfölddel: az egyik Trieszt felől érkezik, a másik Aquileia felől - utóbbin akkor is érdemes végighatjtani vagy átbiciklizni, ha nem erre ajánlja az utat a GPS, csodálatosan gyönyörű a lagúnák küzött épített puszta úton haladni, jobbra-balra tenger, selymes hullámok, vízi madarak, motorcsónakok: békés, megnyugtató látvány.

Egy vihar a messzi távolban a lagúnaútról.

Kétszer jártunk a városban úgy, hogy meg is álltunk, sétáltunk, nézelődtünk. Egyszer este - ekkor volt igazán nagy élet! Egyszer pedig napközben, világosban - kevesebb ember járkált az utcákon.

Parkolás

Ez az egyik legnehezebb ügy Gradoban. Gyakorlatilag a turisták megtöltik a várost a szezonban. Annyira, hogy mindössze néhány hely áll szabadon a belvárosban, ezeket kell megtalálni. Jó időben a strandok környékén is reménytelennek tűnő kísérlet körbe-körbe kocsikázni - mi sajnos nem tudtunk a városban strandolni, pedig jó lett volna kipróbálni a messzeföldön híres, blue flag-es GIT strandot kristálytiszta vizével.

Főszezonban néhány szabad hely a focipálya mellett
REGGELI ÓRÁKBAN készült a kép, délben az összes foglalt volt!

A parkolóhelyeket vonalak jelzik az aszfalton. Nagyon kell figyelni a színüket. A sárgára nehogy állj, mert az teljesen tilos, a helyieknek, lakosoknak fenntartott hely. A kék fizetős - lehet egésznapos jegyet venni, ez 2023-ban 6 EUR volt. A fehér helyek ingyenesek, de sajnos fehér hollóként kevés van belőlük, vagy messzebb helyezkednek el a központtól.

Egyik este a nyugati strandok melletti kis utcácskában sikerült megállnunk. 20:00 után már nem kell fizetni és mi 20:03-kor érkeztünk. Innen indultunk kis városi sétánkra, hogy beszippantsuk a hangulatát ennek a különleges helynek. Grado kicsi, ha elhatározod, hogy legtávolabbi nyugati csücskéből elgyalogolsz a kertvárosi bungalók felé, akkor is odaérsz 1-1.5 órán belül, de lehet, hogy még ennél is kevesebb idő alatt. Szóval nem kell aggódni, ha messzebb álltál meg, kis séta, és már bent is vagy a központban.

Esti séta a strandon - egy viharos,
hideg időszak lezárásaként.

"Talán holnap már fürödhetünk?" (Valóság: nem.)

Csodálatos naplemente!

Az üzletek persze nyitva éjszakáig!

Az Astoria Hotel előtti teraszon egy zeneművész előadását
hallgattuk, éppen Stinget játszott. Háttérben: vihar.

Másik alkalommal délelőtt a belső szigeten álltunk meg (Isola della Schiusa), közvetlenül a szép nagy és gazos :) focipálya mellett. Ez egy viszonylag nagy, 200 helyes parkoló, 10:00 körül még voltak szabad helyek. Mire visszaértünk a hajókázásból, nappali sétából ez a parkoló is teljesen teltházas volt! Érdemes tehát reggel érkezni, akkor még esélyes, hogy lesz itt helyetek.

Belváros

Grado, bár Észak-Olaszország egyik fontos kisvárosa, olaszföld. Itt sziesztáznak az emberek. Sok étterem ezért ebédidőben nincs nyitva vagy csökkentett kapacitással dolgozik. Találtunk azért kiülős és beülős helyeket is nyitva, de jóval kisebb a választék, mint este. Ugyanígy a bazárok, a kisebb-nagyobb üzletek: sokan zárva tartanak a nap közepén. Fagyizók nyitva voltak. Van egy Tourist Info a belső öbölnél, érdemes betérni és térképet kérni, programlehetőségek után érdeklődni.

Középkori házakban laknak itt ma is
- földszintjük sokszor étterem

A család számára a korzózás, mint program önmagában érdekes lehet, mert ilyenkor nem csak a város hangulatát, de az olasz életérzést is beszippanthatjuk. A sós tengeri levegő, a finoman lágy szellő, egy meleg nap után a járda sugárzó melege, a semmihez sem hasonlítható minőségű kézműves fagylalt és az elképesztően gyönyörű épületek, valamint a lagúnák látványa együttesen felejthetetlen élményt ad. Már séta közben tudod, hogy szeretnél visszajönni és újra átélni mindezt.

Legközelebb bemegyek...

Ebben a kis kápolnában ma már egy üzlet működik.

Nem magyarázkodom, inkább tényként leírom: az esti sétánk alatt a templomok zárva voltak, a délelőtti látogatás alkalmával pedig annyira, de annyira meleg volt (utolsó napunkon), hogy a gyerekek nem voltak hajlandóak betérni velünk a középkori (egyébként hűsítő) falak közé, hanem fagyit követelve haladtak a már ismert és tesztelt fagylaltozó felé.

Angelo Fagyizó, talán a legjobb
kézműves fagyi a városban

Grado városa volt a "menedéke" azoknak az Aquileiából ide költözött keresztényeknek, akiket a szárazföldön folyamatosan támadtak a barbárok. Ezért Grado hasonló csodás ókeresztény emlékekkel rendelkezik, mint Aquileia, csak kisebb mennyiségben és méretekben. Ezek közül egy régi kápolna romjai szabadon látogathatók a belvárosban, még este is kivilágítva várják a turistákat.

Gradoi mozaikok esti fényekben

Ez is mozaik, persze nem középkori

És a világörökségi mozaikok déli verőfényben!
(Másik poszt lesz az UNESCO kincsekről Aquileiában)

Barbana szigete hajóval

Kihagyhatatlan program, ha Gradoban nyaralunk: hajókázás a lagúnák között Barbana szigetére. A hajótársaság járata az Isola della Schiusa felé vezető autós híd jobb oldalánál található. Ezek klasszikus, emletes kirándulóhajók. Már önmagában a lagúna-hajózás is óriási élmény: a hajó kijelölt úton kell haladjon, hiszen ha letérne erről, a víz olyan sekély lenne, hogy elakadna. Számos vízi madarat láttunk útközben, a gyerekeknek pedig az tetszett a legjobban, mikor a kis sétahajónkat lehagyta egy-egy motorcsónak vagy lakóhajó.

Indulás előtt a hajóállomáson sorban állva.
Csak készpénzzel lehetett megvenni a jegyet, így készüljetek!

Épp lehagy minket egy lakóhajó

Kellett a naptej és a napsapka!

Barbana szigetén a jelenleg ferences fenntartású zarándokházban a mosdózás mellett lehet ebédelni, jégkrémezni, kávézni és egy ajándékbolt is helyet kapott az épületben.

Zarándokház: szállás, étterem,
kávézó és ajándékbolt.

A templom kívül-belül gyönyörű és karbantartott. Eredetije hálából épült évszázadokkal ezelőtt, hogy kifejezzék a Szűzanyának: tudják, hogy Ő mentette meg a várost egy hatalmas vihartól - a pusztító tombolás után egy sértetlen Szűz Mária ikont sodort a partra a víz. A sok árvíz tönkretette az első épületet, tehát amit most látunk, nem olyan öreg: csak a 18. században épült. A napi szentmise épp kezdődött, mikor megérkeztünk, de annyira rövid volt, hogy mire a gyerekek megették a tízórait és körbesétáltunk a falatnyi sziget egy részén, már véget is ért.

A falakon érdekes képek hirdetik a Szűz csodáit, illetve a hozzá intézett kéréseket.

Környékbeliek hálaképei Máriának.

Mi úgy döntöttünk, nem maradunk ebédelni a szigeten (sziesztraidőben van egy nagyobb szünet a hajójáratok között, természetesen), ezért a következő hajóval vissza is tértünk Gradoba, és sétáltunk egy nagyot.

Jön értünk a hajó Barbana szigetére

Visszafelé a hajó orrában foglaltunk helyet.

Csatornák - a hajóval, csónakkal történő parkolás legalább
akkora gond, mint kocsival...

Szökőkút a híres Grado mozaik előtt

A GIT strand blue flaggel rendelkezik, gyönyörű tiszta vizében
sajnos nem tudtunk megmerítkezni.

Kaktuszok, szépségek.

Minden mozaik

Ahová szintén nem tudtam bejutni.

Városban a kikötő, az utcakép része a csatorna.

Ennél a hídnál található a Barbana hajó indulási állomása, és
itt kell behajtani a nagy, focipálya melletti parkolóhoz is.

Szállás a városban vagy kempingben? Pro és kontra érvek

VÁROS

Természetesen sokkal kényelmesebb Grado központjában megszállni, mint egy messzi kempingben.

Több előnye is van:

• papucsban, törölközővel ki lehet csattogni az egyik városi strandra, legyen az fizetős vagy ingyenes.
  • sok szállás biztosít parkolót vendégei számára, ami nagy kincs!
  • azokra a napokra, amíg itt nyaralunk, igazi gradoi polgárnak érezhetjük magunkat.
  • megismerhetjük olasz vendéglátóinkat és lesznek kedvenc éttermeink.

Hátránya:

• a belvárosban igen nagy és hangos az élet, éjszaka is, kivéve a külsőbb utcácskákban.
  • a szállások ára, különösen egy nagyobb család számára húzós tételt jelenthet.
  • eleve kicsi a választék olyan szállások közül, ahol pl. mi, azaz 7 ember elfér kényelmesen.
  • a legjobb szállásokat kizárólag közvetítőn keresztül érjük el.

KEMPING

Előnyök:

• ismerős terep lehet azoknak, akik gyakran kempingeznek, nemzetközi szokások érvényesek ezeken a helyeken is
  • az általunk tesztelt kempingben minden parcellán van víz és áram!
  • minden, amit viszel, a sajátod, nem kell idegen cuccokkal főznőd, saját matracon, saját ágyneműben alhatsz
  • ezek a nagy kempingek teljeskörű szórakoztatást biztosítanak, ha 1-2 hétig ki sem teszed a lábad onnan, akkor is számos programban és élményben lesz részed
  • a nagy kempingek a szezonban biztosítanak animációt - fontos lehet a gyerekek lefoglalása szempontjából
  • saját partszakaszon lehet fürdeni, a Villaggio Europában ráadásul van mélyített, úszásra is alkalmas rész ugrálós Wibit játékokkal

Hátrányok:

• kilométerek választanak el a várostól (ahová egyébként nagyobb gyerekekkel könnyedén be lehet tekerni biciklivel).
  • nem választhatod ki (legalábbis a Villaggio Europában) a számodra szimpatikus parcellát kiutalnak egyet, mobilházakat nem tudom választhatod-e, gyanítom, hogy csak a típust, a számát megkapod.
  • mindenki külföldi a környezetedben, itt nem fogsz olaszokkal ismerkedni.
  • a sok ember egy helyen lakva elég nagy egészségügyi kockázat - mi is a kempingben szedtük össze a hányós-hasmenős vírust.
  • vinned kell az összes mindent a konyhához, alváshoz, tároláshoz, hogy kényelmesen kempingezz.
Összességében, ha városi szállást keresel, ajánlom, hogy keresd a Come to Grado csapatát, ahol magyar nyelven kapsz segítséget egy olyan idegenforgalomban dolgozó, ott élő turisztikai szakembertől, aki szívvel-lélekkel tesz meg mindent azért, hogy Gradoba és környékére minél több magyar turista látogasson el. Ők személyre szabottan, igényeiteknek megfelelő szállást ajánlanak ki, legtöbb esetben saját parkolóval.

Ha pedig kempingben gondolkozol, olvasd el a kempingről írt bejegyzésemet is!

Szeretnél havonta friss, tartalmas információkat kapni barangolásainkról, kirándulásötleteinkről, múzeumlátogatásainkról, jó szállásokról? Iratkozz fel hírmagazinunkra: